Eerste WINK-treinen voor Arriva vandaag aangekomen

Vandaag zijn de eerste drie nieuwe WINK-treinen voor Arriva in Nederland aangekomen. Via Kaldenkirchen (Duitsland) richting Venlo kwamen de nieuwe treinen halverwege de dag het land binnen, waar ze gesleept werden naar Amersfoort.

De komende weken zullen er vanuit Amersfoort diverse proefritten volgen met het nieuwe WINK-materieel voor de Noordelijke lijnen van Arriva, zodat ze aan het eind van dit jaar uiteindelijk definitief ingezet kunnen worden op het spoor van Groningen en Friesland.

Het transport gaat om de treinstellen 602, 601 en 604, waarvan de laatstgenoemde volledig in Arriva livrei gestoken is. Het transport vindt door Strukton plaats.

Wink treinen

Arriva heeft bij Stadler achttien twee-delige veelvoudige bijzondere WINK's besteld. Dit zijn bimodale treinen (diesel / HVO plantaardige olie en 1,5 kV gelijkspanning) gebaseerd op de FLIRT-serie.

De treinen zullen vanaf eind 2020 gaan rijden op de Noordelijke Lijnen-concessie. In een later stadium is het de bedoeling dat de verbrandingsmotoren worden vervangen door batterijen waardoor de emissie naar nul gaat. Voorlopig zullen de batterijen enkel worden gebruikt om de remenergie in op te slaan. De trein is voorzien van een multifunctionele powerpack-rijtuig voor de gehele aandrijving.

De treinen zijn voorzien van comfortabele stoelen, een (rolstoel)toilet, WiFi, stopcontacten, reisinformatieschermen een telsysteem om de drukte aan te geven. De schuiftreden van de trein biedt voor reizigers een uitstekende toegang voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen. De topsnelheid zal 140 km / u of 160 km / u zijn.

Update: Er is vertraging in het transport. Mogelijk een uur of meer vertraing vanwege een stremming op het spoor.

Als je mooie foto's gemaakt hebt zien we die graag verschijnen. Je kan deze mailen naar de redactie:
contact@treinenweb.nl. De redactie is niet aansprakelijk voor afwijkingen in de dienstregeling

Lees ook: Binnenkomst eerste WINK-treinen voor Arriva