Nieuwe Coradia Stream-trein POP 2.0 staat klaar voor de eerste testen

De eerste ETR 108 die in de Italiaanse Alstom-fabriek staat, in een niet-commercieel jasje. (Foto: Regione Umbria)
De eerste ETR 108 die in de Italiaanse Alstom-fabriek staat, in een niet-commercieel jasje. (Foto: Regione Umbria)

Na maanden van ontwikkeling en voorbereidingen is de nieuwste Coradia Stream-trein van Alstom bijna gereed om te rijden op de Italiaanse spoorwegen. Dit achtdelige treinstel, dat verwant is aan de reeds bestaande ETR 103 en ETR 104, belooft een belangrijke aanvulling te worden op het regionale treinverkeer. 

Afgelopen vrijdag 28 maart 2025 werd het eerste exemplaar, genummerd ETR 108.017, zonder commerciële bestickering overgebracht van Savigliano naar Brenner. De overbrenging werd verzorgd door RailAdventure. Uiteindelijk zal de trein de komende tijd ritten gaan maken op het testcircuit in Velim, Tsjechië. Daarna keer de trein weer terug naar Italië voor de toelatingsprocedures.

Bestelling

In juli 2023 werd bekend gemaakt dat Alstom de nieuwe trein zou gaan ontwikkelen. Hoewel de trein is noemend naar de pop muziekstijl zal de echte naam ETR-108 zijn. In september van vorig jaar was er een glimp te zien van de trein die nog in de Alstom-fabriek in Savigliano stond. De order kost 172,8 miljoen euro, waarvan 55,6 miljoen door de regio's en 117,2 miljoen door Trenitalia wordt betaald.

Ontwerp

Met een totale lengte van 165 meter onderscheidt de Coradia Stream zich als een van de langste treinen in zijn klasse. In tegenstelling tot de kortere ETR 103- en 104-modellen beschikt elke wagon over een enkelbladige deur. Het ontwerp omvat Jacobsdraaistellen tussen de rijtuigen, met uitzondering van de verbinding tussen de vierde en vijfde wagon. 

Een ander opvallend kenmerk is de plaatsing van de twee pantografen op de zesde wagon. Dankzij de installatie van de geavanceerde JRC 200-pantograaf kan de trein een topsnelheid van 200 km/u bereiken. De trein is met het uiterlijk haast gelijk aan de ICNG van NS, wat ook aan de enkelbladige deuren te zien is.

Bestemd voor regionale HSL-netwerken

De Italiaanse regio Umbrië heeft als eerste twaalf exemplaren van de nieuwe Coradia Stream besteld. Deze zullen de huidige Medie Distanze-coaches vervangen en ingezet worden op regionale verbindingen tussen Ancona en Rome. Daarnaast heeft Toscane zes treinstellen besteld en heeft Lazio vier exemplaren in bestelling.

De snellere treinen zijn besteld omdat veel regionale treinen (korte stukken) van de 'Direttissima' HSL tussen Rome en Florence gebruiken.  De regionale treinen, met een topsnelheid van 160 km/u, beperken de capaciteit van de lijn en vertragen de hogesnelheidstreinen die 250 km/u rijden. Pogingen om deze treinen om te leiden via langzamere lijnen mislukten door protesten van forenzen. De nieuwe, snellere Pop 2.0 zou dit probleem moeten oplossen.