Fondsenwerving treinstel 186 bij Transit Oost

Op 12 april 2025 is de Museumwerkplaats van Transit Oost extra geopend van 11.00 tot 15.00 uur (met een mogelijke uitloop tot 17.00 uur). Het museum is die dag gratis toegankelijk. Normaal gesproken gaat de reguliere opening pas weer begin mei 2025 van start.
Voor één dag krijgt het museum, naast de geschiedenis van het openbaar vervoer in de Achterhoek, een Zwitsers tintje. Er is een speciale markt voor de verkoop van Zwitserse spoorwegspullen, afkomstig uit een nalatenschap die aan Transit Oost is geschonken.
Op de markt zijn onder andere nummerplaten, treinonderdelen, reclamemateriaal, seininrichtingen, lampen, boeken en tijdschriften te vinden. Ook modeltreinen en Nederlands reclamemateriaal worden aangeboden. Alle items zijn voor een zachte prijs verkrijgbaar.
Opbrengst naar restauratie 186
De volledige opbrengst gaat naar de restauratie van treinstel 186, de beroemde gele (!) “Blauwe Engel”. Dit treinstel speelde een cruciale rol in het behoud van de spoorlijn Almelo-Mariënberg en betekende het begin van grote verbeteringen in het regionale spoorvervoer in Gelderland en de rest van Nederland.
Treinstel 186 speelde eind jaren '90 een cruciale rol in het behoud van de spoorlijn Almelo-Mariënberg en de ontwikkeling van het regionale openbaar vervoer. Oostnet, de eerste personenvervoerder naast NS, introduceerde snellere, frequent rijdende treinen met goede busaansluitingen, wat leidde tot meer reizigers en nieuwe stations. De 186 werd daarmee niet alleen een vervoermiddel, maar een symbool van verandering. Veel mensen herinneren zich nog het karakteristieke geluid en de geur van de trein, een nostalgie die anders is dan die van stoomtreinen.
De restauratie van treinstel 186 verloopt in fases, omdat financiering, fondsenwerving en technische uitdagingen veel tijd vergen. Eerst wordt de volledigheid van het voertuig gecontroleerd, inclusief de draaistellen, leidingen, deuren en vensters. Vervolgens wordt de trein ontdaan van gevaarlijke stoffen zoals Chroom-6 verf, een complexe en gespecialiseerde taak.
De laatste stap is het rijklaar maken van de trein, inclusief de installatie van moderne treinbeveiliging en toegangskeuring tot het spoornet. Dit gebeurt met behulp van zowel eigen vrijwilligers als experts uit de spoorsector. De restauratie zal naar verwachting ruim drie jaar duren, rond de tijd dat veel regionale spoorlijnen in Nederland hun 150- of 175-jarig bestaan vieren.
Voor dit project is een aanzienlijk budget nodig, geschat op ruim 500.000 euro. Hoewel er dankzij financieel beleid en steun van partners al een basis is, is aanvullende financiering essentieel. Sponsoring en subsidies, zowel eenmalig als structureel, zijn welkom. Geïnteresseerde partijen worden uitgenodigd om in gesprek te gaan over mogelijke samenwerking en naamsverbinding aan het project.
Locatie
Transit Oost is gevestigd pal naast station Winterswijk. Tijdens de open dag is niet alleen het werk aan treinstel 186 te bewonderen, maar ook de restauratie van ex-Amsterdamse stadsbus 115, die nu door het leven gaat als de 635 van de Geldersche Tramwegen.