1700-serie
Ontwerp
In december 1991 komt de eerste locomotief van de serie 1700 in Nederland aan. De serie is uiterlijk vrijwel gelijk aan de locomotieven van de serie 1600. Technisch zijn de locomotieven op een aantal punten afwijkend. Een voorbeeld is de thyristorchoppersturing met een vaste frequentie van 300 Hz. Verder zijn de locomotieven van de serie 1700 voorzien van een stillere Knorr-schroefcompressor, terwijl de locomotieven van de serie 1600 zijn voorzien van een 4-cilinder zuigercompressor van Westinghouse. Bij één exemplaar van de serie 1600 is echter (tijdelijk) een schroefcompressor ingebouwd. Dit is gedaan om ervaring op te doen en te onderzoeken of een dergelijke compressor voldoet.
De locomotieven serie 1700 zijn bij indienststelling voornamelijk gebruikt voor het trekken/duwen van DD-AR-stammen. Om eenvoudig te kunnen koppelen met andere DD-AR-treinstammen zijn deze locomotieven aan één zijde voorzien van automatische koppelingen. Alleen de 1735-1741 hebben na hun indienststelling ruim een jaar als echte locomotief gereden. Nadat er voldoende DD-AR materieel beschikbaar is, worden ook deze locomotieven bij dubbeldekstreinstammen gevoegd. In de zomer van 1994 zijn in totaal 81 locomotieven en 79 dubbeldeksstammen beschikbaar.
De speciaal voor deze treinstammen ontwikkelde motorrijtuigen mDDM voor DD-AR vervangen eind jaren negentig een groot deel van de locomotieven. De vrijgekomen locomotieven vervangen de locomotieven uit de serie 1600 in de reizigersdienst. Deze vervangen op hun beurt de laatste elektrische locomotieven van de series 1100, 1200 en 1300 uit de jaren vijftig. in de goederendienst. De lager genummerde 1700-locs (anno 2010: 1701-1728) rijden enkel in combinatie met de DD-AR-stammen. De 1729-1732 kunnen naar behoefte worden aangepast voor DD-AR dienst of overige diensten.
Inzet
De serie 1700 wordt alleen gebruikt voor reizigerstreinen. Naast de inzet met DD-AR zijn dit voornamelijk intercitytreinen bestaande uit ICRm-rijtuigen en internationale treinen. In de periode 2007-2009 rijden de locomotieven ook een deel van de treinen die bestaan uit ICL-rijtuigen. Trek-duw treinen met een ICRm-stuurstandrijtuig kunnen alleen met een 1700 in trek-duwbedrijf worden gebruikt. De locomotieven van de serie 1700 kunnen in treinschakeling rijden met elkaar of met een mDDM, maar niet met een 1600/1800.
Begin 1992 worden de eerste treinstammen bestaande uit DD-AR rijtuigen een locomotieven van de serie 1700 geformeerd. Na een groot aantal proefritten worden de eerste stammen vanaf de zomerdienst van dat jaar ingezet in Noord-Holland en op de Flevolijn. Vanaf begin 1993 worden de dan gloednieuwe 1735-1741 in de gewone treindienst ingezet. De locs rijden hierbij vooral tussen Den Haag en Venlo. Door de komst van meer DD-AR treinstammen wordt het inzetgebied dat jaar onder andere uitgebreid naar de rest van de Randstad, west Brabant en de nieuwe intercitydienst Den Helder - Nijmegen. In de eerste helft van 1994 worden de 1735-1741 ook in dubbeldekstreinstammen gevoegd. Het inzetgebied van het dubbeldeksmaterieel is inmiddels uitgebreid tot Zwolle en Eindhoven. Met ingang van de zomerdienst van 1995 verdwijnen de dubbeldeksstammen uit de langeafstandsverbinding Den Helder - Nijmegen. Verder blijft het inzetgebied de jaren die hierop volgen grotendeels gelijk.
In 1998 wordt een groot aantal motorrijtuigen, bestemd voor de dubbeldeksstammen, in dienst gesteld. De hierdoor vrijgekomen locomotieven schuiven door naar de reguliere reizigersdienst met getrokken rijtuigen. Nieuwe inzetgebieden worden de intercitydiensten tussen Haarlem en Maastricht/Heerlen, Den Haag - Venlo en Zwolle - Roosendaal. Ook gaan de locomotieven een aantal van de internationale sneltreinen tussen Schiphol en Bad Bentheim rijden. Tot de komst van de ICR-stuurstandrijtuigen rijden de locomotieven de treindiensten gemengd met de serie 1800.
December 2007 verdwijnt het getrokken materieel van de verbinding Haarlem - Limburg. De locomotieven gaan hierna samen met locomotieven uit de serie 1800 treinen, bestaande uit composities van ICL-rijtuigen, rijden. Deze rijtuigen worden voornamelijk ingezet op de verbinding Amsterdam - Amersfoort (- Deventer). Hierbij wordt aan beide zijden van de rijtuigen een locomotief geplaatst zodat op de eindestations niet 'omgelopen' hoeft te worden. In de zomer van 2009 stopt de inzet van de ICL-rijtuigen wat als gevolg heeft dat vrijwel alle locomotieven van de serie 1800 buiten dienst gesteld kunnen worden. Ook twee locomotieven van de serie 1700 gaan buiten dienst. Anno 2010 rijden de locomotieven de treindiensten Den Haag - Venlo, Schiphol - Eindhoven (-Maastricht) en Zwolle - Roosendaal. Samen met locomotieven uit de serie 1800 verzorgen ze de internationale treinen tussen Schiphol en Bad Bentheim. Tenslotte zijn nog 28 locomotieven actief in een treinstam met DD-AR materieel.
Buitendienststelling
Locomotief 1735 is na een brand te Venlo op 24 februari 2000 afgevoerd. Deze loc is op 8 oktober 2002 gesloopt. In 2009 zijn de locomotieven 1748 en 1771 terzijde gesteld.
Ten opzichte van de locomotieven uit de serie 1800 zal de 1700-serie voorlopig nog niet terzijde gaan aangezien deze ruim tien jaar jonger is dan de 1800-serie.