R-NET FLIRT-3
Klik hier voor het overzicht van de treinstelnummers
De Abellio FLIRT is een serie van 6 treinstellen van het type Stadler FLIRT van de NS-dochter Abellio Rail. De stellen zijn aangeschaft voor inzet op de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn.
De FLIRT- treinstellen zijn gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler, en Europees beproefd door tientallen voervoersbedrijven. De afkorting staat voor 'Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug', naar het Nederlands vertaald in: Snel licht innovatief regionaal treinstel.
De stellen zijn aangeschaft na de gunning van de concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda voor de periode 2016-2031. De stellen zijn besteld via een order van de Duitse NS-dochteronderneming Abellio Rail NRW, waardoor deze relatief snel geleverd kunnen worden. De exploitatie vindt plaats door NS Reizigers onder de formule van R-NET. Die wordt gebruikt voor divers openbaar vervoer in de Randstad.
Faciliteiten
De stellen voor deze consessie krijgen onder meer usb-oplaadpunten voor het opladen van mobiele apparaten, stopcontacten, goed zichtbare reisinformatieschermen en een gratis toegankelijk wifi-netwerk. De stellen zijn voorzien van een lage vloer, uitschuiftreden en een rolstoelvriendelijk toilet met een automatische deur om het reizen voor mensen met een fysieke beperking makkelijk te maken.
Voor de verschillende groepen reizigers zijn een lounge, een kinderhoek en een eerste klasse voorzien. De eerste klasse kenmerkt zich door het gebruik van lederen stoelen en een tapijtvloer, hetgeen extra reiscomfort creëert. Ook is er ruimte voorzien voor fietsvervoer, in de daluren en zomermaanden kunnen reizigers gratis hun fiets meenemen.
Daar de treindienst over de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn deel gaat worden van het R-NET, worden de stellen geleverd in de huisstijl van R-net. Dit weerspiegelt zich in het grijs/rode uiterlijk en de specifieke interieurkenmeren, zoals het patroon van de stoelen en de signalering aan boord.
Het eerste FLIRT-stel van de R-NET serie werd op 3 december 2015 de grens van Duitsland naar Nederland overgebracht, naar de NedTrain werkplaats in Leidenschendam, en dus geleverd voor de benodigde toelatings en testritten.
De treinstellen vormen een aparte deelserie naast de FLIRT-stellen die voor NS Reizigers gebouwd worden voor het gebruik op het Hoofdrailnet. Ook wijken ze qua kleurstelling, indeling en interieur af van de FLIRT-serie die voor NS Reizigers gebouwd is. Ook de technisch van het remsysteem wijkt enigsinds af met de NS-Flirts.