Arriva Spurt (D/E-GTW)
De Spurt is de Nederlandse naam van het nieuwste materieel van Arriva, de treinstellen zijn van het type GTW (wat staat voor GelenkTriebWagen) en zijn gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler Rail. Van dit type materieel bestaat er een dieselelektrische en een elektrische variant van.
Bestelling van Arriva
Noord-Nederland
Op donderdag 8 juni 2006 vond de roll-out van de eerste treinstel stelnummer (10)301 bij Stadler Rail AG in Bussnang plaats. Van de treinserie GTW2/6 zijn alle treinstellen stelnummers 10228 - 10243 afgeleverd aan Arriva.
Van deze treinstellen zijn 8 treinstellen geschikt gemaakt voor het verkeer met (Leer) in Duitsland. De aanpassingen bestaat uit o.a. extra treeplank voor lage perrons en Indusi (het in Duitsland gebruikte beveiligingssysteem). Vanaf september 2009 zijn stapsgewijs de nieuwe bestellingen binnengekomen in Nederland waarmee het aantal treinen voor deze trajecten uit is gegroeid tot 51 stuks, welke allemaal diesel zijn.
Zuid-Holland
Voor de Zuid-Hollandse Merwede-Lingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) bestelde Arriva nog zeven Spurts, maar dan de elektrisch aangedreven versie. Deze treinen zijn in de loop van 2008 geleverd en hebben dezelfde kleurstelling als de Spurts in Friesland en Groningen. Op enkele punten verschillen deze stellen van de dieselversie. Zo hebben de stellen minder zitplaatsen en een andere bekleding van de stoelen, en ontbreken de eerste klas en het toilet.
Op woensdag 16 april 2008 vond bij Stadler Rail AG in Bussnang de roll-out van het eerste treinstel met stelnummer 10502 plaats. Op maandag 28 april 2008 arriveerde het eerste treinstel met stelnummer 10501 in Nederland. Sinds 14 september 2008 wordt het vervoer op de Merwede-Lingelijn uitgevoerd door de Spurt.
Vechtdallijn (Zwolle - Emmen)
Op 2 juli 2010 werd bekend dat Arriva 14 elektrische treinstellen (zes GTW's 2/6 en acht GTW's 2/8) van de vierde generatie heeft besteld bij Stadler Rail. Deze treinen zijn bij Stadler in het Poolse Siedlce gebouwd. Op 12 juni 2012 vond bij Stadler Rail in Erlen de roll-out plaats. De elektrische stellen worden ingezet op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen, in het concessiegebied Vechtdallijnen.
In tegenstelling tot andere Arriva-treinstellen rijden de treinen voor de Vechtdallijnen in een blauw/witte regionale huisstijl. De treinstellen hebben een gratis Wifi-netwerk, een eerste klas-afdeling, een stilteafdeling en een toilet. De GTW 2/8-treinstellen hebben bovendien een ruimte voor de treinsteward in de vorm van een klein open loketje. Doordat er in vergelijking met de eerdere Spurt-series meer beenruimte wordt geboden, is de grootte van de ramen in het lagevloersgedeelte van de trein hierop aangepast. In plaats van vijf even grote ramen zijn er vier grotere ramen en is er een kleiner raam.
Achterhoek
Op 2 juli 2010 werd bekend dat Arriva 24 dieselelektrische treinstellen (dertien GTW's 2/6 en elf GTW's 2/8) van de vierde generatie heeft besteld bij Stadler Rail. De dieselelektrische werden vanaf december 2012 worden ingezet op de spoorlijnen in de Achterhoek tussen Zutphen en Winterswijk en tussen Winterswijk en Arnhem, Veluwe tussen Zutphen en Apeldoorn en Rivierenland tussen Arnhem en Tiel. Reizigers tussen Winterswijk en Apeldoorn moeten ook na 9 december 2012 overstappen in Zutphen. Er wordt alleen 's morgens vroeg één doorgaande rit aangeboden. Deze treinstellen zullen worden voorzien van eerste klas, maar zullen geen toilet hebben. De treinen kennen gratis Wifi-internet. De rood/witte huisstijl wordt aangevuld met witte deuren. Elk treinstel is genoemd naar een persoon die van grote betekenis voor de regio (geweest) is. Door toepassing van meer beenruimte in de coupé-opstelling werden vier ramen in het lagevloerdeel groter en het vijfde raam kleiner.
Deze treinen werden in het Poolse Siedlce gebouwd. Op 5 mei 2012 vond bij Stadler Rail in Erlen de roll-out plaats.
Indeling van de treinstellen
De treinstellen hebben een instap op perronhoogte, door een uitschuiftrede sluit deze goed aan op het perron waardoor rolstoelgebruikers zelfstandig kunnen reizen. Boven de draaistellen is de vloer hoger, er is een opstapje.
In de trein zijn in de eerste klas stopcontacten beschikbaar, en deze bevinden zich onder het tafeltje. Ook bevinden zich er toiletten met gesloten systeem, toegankelijk voor rolstoelgebruikers. (alleen in de Diesel-variant). De sociale veiligheid is gewaarborgd met camera's en noodknoppen. De oorspronkelijke toegelaten maximale snelheid van 120 km/uur is op 140 km/uur gebracht. Acht van de 43 treinstellen zijn geschikt gemaakt voor grensoverschrijdend vervoer op het traject Groningen – Leer. Deze zijn in het najaar van 2006 geleverd. De overige GTW's zijn in de loop van 2007 geleverd. De order had een waarde van 220 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 140-145 miljoen euro).In 2008 heeft Arriva voor de Noordelijke Nevenlijnen acht extra treinstellen besteld: drie om in de spitsuren meer capaciteit te bieden, nog eens vier voor de heringebruikname van de spoorlijn Zuidbroek-Veendam en een stel voor de extra dienst naar Sneek. Deze stellen worden door Stadler Rail in Siedlce (Polen) gebouwd en in 2009 resp. 2010 geleverd, waarmee het totaal aantal Spurts in Noord-Nederland op 51 komt. Van deze bestelling kwamen de eerste twee stellen op 12 september 2009 naar Nederland.
Winteropstelling:
Voor de diesel-variant in Noord-Nederland is er een winteropstelling mogelijk, waarbij de zitplaatsen in de zomer worden gereduceerd waarbij plaats wordt gemaakt voor extra ruimte om de fietsen te plaatsen. Tevens zijn in dat geval ook klapzittingen mogelijk. Ook zijn er veiligheidsriemen aangebracht om de fietsen mee aan vast te zetten ter veiligheid van de treinreis. Hieronder volgt een overzicht met de opstellingen:
Winteropstelling.
2/8: 16 1ste klas, 140 2de klas en 13 klapstoelen.
2/6: 8 1ste klas, 92 2de klas en 10 klastoelen.
Zomeropstelling.
2/8: 16 1ste klas, 132 2de klas, en 19 klapstoelen.
2/6: 8 1ste klas, 86 2de klas, en 16 klapstoelen.