ICK rijtuigen
Ontstaan van de ICK
Wegens het materieeltekort dat was ontstaan in het jaar 2000, heeft de NS 150 rijtuigen van het type Bm235 overgekocht van de Deutsche Bahn. Deze rijtuigen zijn bij Partner für Fahrzeug Ausstattung (PFA) in Weiden omgebouwd en aangepast aan de wensen van de NS, zoals het 'centrale deuren-sluit-systeem'. Uit de 150 Bm235-rijtuigen ontstonden 96 B-, 36 A- en 18 BD-rijtuigen. Bij de ombouw bleef de voor deze rijtuigserie zo kenmerkende indeling met een zijgang en alleen maar coupés behouden; wel werd in de 1e klasse steeds de tussenwand tussen twee coupés verwijderd. In de grote coupé werden vervolgens 9 stoelen geplaatst; de beenruimte in de 1e klasse ICK is dus zeer ruim. In het BD-rijtuig werden een bagageruimte, een grote invalidenruimte en een invalidentoilet ingebouwd. De grote schuiframen (die voorheen voor de helft konden worden geopend) werden begrensd. Tot slot werden de rijtuigen in de geel/blauwe NS-intercitykleurstelling gespoten. De aanschaf en ombouw van de rijtuigen kostte NS bijna 60 miljoen euro.
Materieeltekort
De rijtuigen waren in eerste instantie bedoeld om het tijdelijke materieeltekort op te vangen totdat er voldoende IRM beschikbaar was. Eerst werden de ICK's ingezet in combinatie met andere rijtuigtypen, later werden de rijtuigen alleen nog in complete ICK-treinen ingezet. In de praktijk zijn de rijtuigen ook door blijven rijden na de aflevering van V-IRM, en zijn tussentijds terzijde gestelde exemplaren weer in dienst gekomen, vooral sinds de invoering van de dienstregeling 2007, waarbij meer materieel dan voorheen nodig was
Door de instroom van VIRM-4 dubbeldekkers zijn de de rijtuigen ICK niet meer nodig en zijn deze vanaf 20 april 2009 weer terzijdegesteld. In Nijmegen staan ze nu op een rangeerterrein.
De inzet van de ICK treinstellen
Vanaf 4 februari 2002 reden de eerste 14 ICK-rijtuigen in de Intercity's tussen Den Haag en Venlo/Heerlen. Later kwam hier ook het traject Haarlem–Maastricht bij. In september 2002 waren alle rijtuigen in dienst.
In 2005 werd er besloten om de ICK's in stammetjes in te delen, zodat dit minder problemen zou opleveren voor onderhoud en uitval van wagons, wat ten koste kon gaan van de punctualiteit.
Elke stam heeft zijn eigen nummer. Er bestaan drie soorten stammen:
- Losse B (tweede klas rijtuig) genummerd in de 5000-serie
- BD(+B) (twee of één keer tweede klas, waarvan altijd één met invalidentoilet) genummerd in de 5300-serie
- B+A+B (tweede klas, eerste en tweede klas) genummerd in de 5400-serie
Het stamnummer is naast het rijtuignummer op de stelbalk aangebracht.
De ICK-rijtuigen werden onderhouden in het NedTrain-onderhoudsbedrijf te Maastricht.
Verkoop
Na tal van jaren stilstand in Nijmegen zijn de rijtuigen inmiddels grotendeels aan Zweden en Roemenië verkocht. Drie stuks zijn er achtergebleven in Nederland, de staat van de treinen was vermoedelijk te slecht om te verkopen waardoor de kans groot is dat deze drie op termijn afgevoerd zullen worden naar de sloper,
Foto's
Bronnen
Foto: Job Teunissen