InterCityLease (ICL)
Intercity Lease, beter bekent als het ICL, is een serie Intercity-rijtuigen die de NS heeft geleast van de Deutsche Bahn (DB).
ICL-rijtuigen in de DB-kleuren.
Sinds de dienstregeling 2007 werden ze ingezet omdat er een te grote materieeltekort was. Deze rijtuigen zijn de zogenaamde UIC-X rijtuigen van de DB uit de bouwseries Aimz, 261 Bimz264 en Bimdz 268. Het interieur is na de lease niet meer aangepast, in tegenstelling tot de eerder van DB overgenomen ICK rijtuigen. Het ICL-rijtuigen park is aangevuld met eerste klasrijtuigen type Avmz, de internationale rijtuigen die al eigendom zijn van de Nederlandse Spoorwegen.
De rijtuigen werden tijdens de leaseperiode in Duitsland onderhouden, waardoor er elke week overbrengingsritten waren vanaf de werkplaats Watergraafsmeer naar de DB-werkplaats in Keulen, en later weer terug. Het kleine onderhoud werd wel in Nederland gedaan, namelijk bij NedTrain Watergraafsmeer.
De eerste rijtuigen die afgeleverd werden in het einde van 2006 werden ingezet in de Duitse wit/blauwe InterRegio- en rood/witte Intercity-kleurstelling van de Deutsche Bahn. In April 2007 werd er opnieuw een groot aantal rijtuigen afgeleverd, waarvan een deel in Duitsland al overgeschilderd werd in de NS-Intercity kleuren. De ICL rijtuigen die al in Nederland waren, werden dat jaar ook overgeschilderd.
Doordat er een snelle instroom plaats vond van het Dubbeldeks Interregiomaterieel (IRM) werden de rijtuigen vanaf de zomer 2009 niet meer ingezet, en werden ze opgesteld op het rangeerterrein Dijksgracht te Amsterdam. Door de winterse omstandigheden en het grote materieeltekort in de winter van 2009/2010 werden een aantal ICL-rijtuigen weer opnieuw in dienst gesteld. Begin April 2010 werden de rijtuigen opnieuw terzijde gezet, en zijn een aantal wekeen later weer naar Duitsland teruggekeerd, waar de Deutsche Bahn ze overnam.
Een trein bestaand uit ICL-rijtuigen.
Inzet
Om de rijtuigen in Nederland in te kunnen zetten, werden er composities geformeerd. De meest voorkomende combinaties waren met een rijtuig ICRm-A, Avmz of ICK. Bij elke compositie waren er twee locomotieven actief, aan elke kant een locomotief type 1700 of 1800.
De rijtuigen werden vanaf half 2007 tot november 2007 geformeerd in stammen, waarbij de volgende nummering gold:
18000-serie: een 2e klas rijtuig van het type Bimz,264 een 1e klas rijtuig van het type Aimz261 en een 2e klas rijtuig van het type Bimdz268
19250-19259: enkel rijtuig 1e klas van het type Avmz
21000-serie: twee rijtuigen 2e klas
23000-serie: drie rijtuigen 2e klas
De stammen bleken geen succes te zijn, omdat er regelmatig defecten aan de rijtuigen waren. Hierdoor stonden telkens meerdere rijtuigen aan de kant, terwijl er maar één rijtuig defect was.
Vanaf het begin van Dienstregeling 2007 werd het ICL ingezet in de intercitydienst Amersfoort-Amsterdam Centraal. In de spits reden deze treinen van- en naar Deventer. Later werden de rijtuigen ook in zo af en toe ingezet tussen Den Haag Centraal en Arnhem, en enkele spitstreinen Schiphol - Lelystad. De planmatige inzet werd in de loop van 2009 volledig beëindigd.
Na de gedeeltelijke herindienststelling in 2010 werden de rijtuigen ingezet in de Intercity's Maastricht - Schiphol en Venlo - Den Haag Centraal.
Technische gegevens
Zitplaatsen
Type A rijtuig: 50 zitplaatsen
Type B rijtuig: 60 zitplaatsen
Type BD rijtuig: 55 zitplaatsen
In dienst stelling: vanaf 1962
Asindeling: 2'2'
Eigen gewicht: 35 tot 40 ton
Totale lengte: 26.400 milimeter
Draaiafstand: 19,00 meter
Maximum snelheid: 140 km/h tot 200 km/h