NS TRAXX Lease
De serie 186.000 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS en NS International. In 2008 kwam een aantal geleasde locomotieven naar Nederland ter vervanging van de V250 die op dat moment voorlopig nog niet gereed zou zijn.
Lease-locomotieven
De High Speed Alliance (HSA) bestelde in 2005 bij Angel Trains 12 locomotieven voor reizigersverkeer over de HSL-Zuid. Bij deze locomotieven werd de maximumsnelheid verhoogd tot 160 km/h, wat tevens de hoogst toegelaten snelheid is voor de NS-Intercityrijtuigen die door deze locs worden getrokken. De inzet van deze locomotieven moest een tijdelijke voorziening zijn totdat de V250-treinstellen in dienst zouden komen. Door de aanhoudende problemen met de V250-treinstellen, rijden deze locomotieven nog steeds rond.
Tijdens de exploitatie van de Fyra, als de intercityverbinding op de HSL, werd de lokomotief getooid met het logo van de Fyra op beide zijkanten. Nadat de NS aangaf dat de naam Fyra terzijde werd gezet, werd deze naam weer van de locomotieven verwijderd. De locomotieven hebben vervolgens nog enige tijd hun rode jasje aangehouden, maar na een revisering van de locomotieven werd de huisstijl overschilderd (wat uniek is voor lease-locomotieven) in de zelfde geel-blauwe NS-huisstijl als de door de NS aangekochtte TRAXX-locomotieven
Koop van nieuwe locomotieven
Op 18 december 2013 werd bekend gemaakt dat de NS in totaal 19 van deze locomotieven besteld heeft ter om hun vloot uit te breiden. Dit besluit werd genomen vanwege de herindeling van het HSL-spoor, waar ook reguliere intercities over zullen rijden vanaf eind 2016.
Vanaf 11 augustus 2014 kwam de eerste NS geel-blauw getooide lokomotief op eigen kracht de grens over bij Emmerich waarna gelijdelijk de rest van de bestelling volgde.