Protos
Klik hier voor het overzicht van de treinstelnummers
De PROTOS is een (diesel)elektrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau. De trein is een modulair concept en kon door de fabrikant worden uitgevoerd met 1 tot 4 rijtuigen in de electrische en een dieselvariant. Vanwege een faillisement van de bouwer is er enkel maar uitgeleved Aan Connexxion.
De treinen hebben een verlaagde vloer waardoor er een gelijkvloerse instap aanwezig is. Deze vloerhoogte zou voor voor de verschillende perronhoogtes in landen ook verschillend leverbaar zijn: 600, 810 en 1020 millimeter hoog.
Het eerste treinstel (prototype) verliet in september 2006 de fabriek en werd gepresenteerd op de Duitse beurs InnoTrans 2006. Het Nederlandse vervoerbedrijf Connexxion is de enige afnemer van de Protos.
Protos in Nederland
Connexxion heeft als eerste vijf treinstellen en een optie van het type PROTOS besteld voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Deze optie betrof 5 stellen met twee bakken, maar is nooit van de grond gekomen vanwege een failissement van de bouwer.
De eerste treinstellen worden ingezet sinds 23 september 2007. Treinstel nummer FTD01 is een prototype dat alleen gebruikt werd voor proefritten, en is geen eigendom van Connexxion maar van de fabrikant; de treinstellen met de nummers 5031 t/m 5035 worden ingezet in de reizigersdienst. Oorspronkelijk hadden alle vijf treinstellen per 1 september in dienst moeten zijn, maar de bouw liep vertraging op.
Connexxion heeft als eerste vervoerbedrijf in Nederland een voertuig voorzien van een aparte ruimte voor jongeren, toepasselijk genaamd DanceVallei. Een stiltezone is overigens ook aanwezig, net als een eerste klas.
Zesde treinstel
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het protype-treinstel FTD01 zou worden omgebouwd om als zesde treinstel voor Connexxion te dienen, waarmee er voldoende materieel beschikbaar moest zijn om de pendeltrein tussen Amersfoort en Barneveld Noord door te kunnen trekken naar Barneveld Centrum. Echter deze levering is vanwege het faillissement van de bouwer FTD niet doorgegaan. Als vervanger is er een GTW van Stadler besteld. Deze is sinds het voorjaar van 2013 actief, en is meegekomen met een order van Connexxion om voor dochterbedrijf Breng (in de Achterhoek) ook GTW-treinen te bestellen. De FTD01 staat sinds het faillisement terzijde bij de fabriek, en staat sinds voorjaar 2023 op de lijst van objecten tijdens een executieveiling. Het interieur en onderdelen daarvan zijn al eerder door Connexxion eruit gehaald
Specificaties
Aantal | 5 | |
---|---|---|
Serie |
5031-5035 5036 (FTD01) (prototype heeft nooit dienstgedaan, staat terzijde bij fabriek) |
|
Fabrikant |
Fahrzeugtechnik Dessau, Kiepe GmbH |
|
Vervoerder | Connexxion, eind 2023 naar Rrreis (Keolis) | |
Inzetgebied | Valleilijn | |
Bouwjaar | 2007 | |
Indienststelling | 2007 | |
Samenstelling | Bk + ABk | |
Aantal delen | 2 | |
Asindeling | 2'Bo' + Bo'2' | |
Assen | 8 | |
Spoorbreedte | 1435 mm | |
Massa | 108 ton | |
Lengte over buffers | 54,50 m | |
Breedte | 2.820 mm | |
Hoogte | 4.580 mm | |
Maximumsnelheid | 160 km/h | |
Dienstsnelheid | 140 km/h | |
Vloerhoogte | 810 mm | |
Deuren |
Elektrische zwenk-schuifdeuren 4 per zijde |
|
Zitplaatsen 1e klas | 16 | |
Zitplaatsen 2e klas | 154 | |
Stroomsysteem | 1.500 V gelijkstroom | |
Tractie | elektrisch | |
Vermogen | 1.340 kW (4 x 335 kW) | |
Remsysteem |
Knorr Bremse computergestuurde luchtdrukrem (op schijfremmen) met direct werkende elektrische remaansturing
|
|
Remopschriften | KB C-el-R-A-E-Mg (D) | |
Koppeling | Scharfenberg |