NS Nieuwe generatie Sprinter (SNG)

Klik hier voor het overzicht van de treinstelnummers

De Sprinter Nieuwe Generatie (afgekort SNG) is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinen zijn ontworpen en gebouwd door de Spaanse treinfabrikant Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), die de treinen baseert op het Civity-platform. D

De Sprinter Nieuwe Generatie kenmerkt zich door een ruim interieur, met veel licht en ruimte. Dit wordt gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen, waardoor brede bakovergangen ontstaan. Door de lage vloer is de trein gemakkelijker toegankelijk voor mindervaliden.

Geschiedenis

Vanwege de grote vraag naar extra materieel begon NS in mei 2013 met de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie. Na een eerste selectieronde bleken in juli 2014 de Franse treinbouwer Alstom en de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) nog in de race voor het contract, onder andere het Zwitserse Stadler Rail bleek te zijn afgevallen.

Op 30 oktober 2014 maakte NS bekend dat het Spaanse CAF de aanbesteding voor de Sprinter Nieuwe Generatie gewonnen had. Het contract omvat circa 120 treinstellen, over verdere specificaties werd verder niets bekend gemaakt.[14] Op 5 december 2014 werd bekend dat CAF in totaal 118 treinstellen gaat bouwen voor NS. De stellen komen vanaf december 2018 in dienst.

Aangezien NS vanaf januari 2017 te maken kreeg met een scherpe groei van het aantal reizigers, doordat de OV-studentenkaart uitgebreid wordt met mbo-scholieren onder de 18 jaar, heeft de NS snel behoefte aan extra materieel. Omdat de treinstellen van CAF pas in 2018 in dienst zouden komen, deed NS tegelijkertijd een spoedorder bij de Zwitserse fabrikant Stadler Rail voor 58 FLIRT-treinstellen, die vanaf 2016 geleverd werden. Stadler staat wereldwijd bekend om de snelle levering van materieel omdat deze volgens één model geleverd worden, maar in een bestelling verfijnd kunnen worden.

Op 27 december 2018 werd bekend dat de NS nog eens 88 nieuwe Sprinters (SNG) in een vervolgorder bij de Spaanse treinfabrikant CAF bestelt. Het gaat om gaat om 38 extra vier-delige treinen en 50 drie-delige treinen. Deze levering is mogelijk vanuit een optie die de NS contractueel met CAF heeft vastgelegd. Hiermee wordt de levering van de 118 stellen uitgebreid naar 206. Met de aankoop van de extra stellen is een bedrag van 400 miljoen euro gemoeid.

Indeling en techniek

De treinen hebben drie of vier rijtuigen, die rusten op Jacobsdraaistellen. Hierdoor hebben de treinen brede bakovergangen, zoals ook veel voorkomt bij metro's en trams. Dit zorgt voor een betere verdeling van de passagiers in de trein, en een groter gevoel van veiligheid bij de reizigers, door het verbeterde overzicht in de trein. De vloer komt op dezelfde hoogte als de perrons, waardoor de rijtuigen gemakkelijker toegankelijk zijn. De rijtuigen zijn uitgerust met uitschuifbare treeplanken, waardoor rolstoelgebruikers met weinig moeite naar binnen kunnen.

De treinen zijn voorzien van ATB-EG, het traditionele beveiligingssysteem op het Hoofdrailnet, en het Europese beveiligingssysteem ERTMS, waardoor de trein ook in de toekomst kan blijven rijden op het Nederlandse spoor. In de periode 2014-2028 zullen veel belangrijke spoorlijnen in Nederland voorzien worden van dit nieuwe systeem. De elektrische installatie voor deze treinen wordt door Mitsubishi Electric Corporation geleverd.

Interieur

De treinen zijn voorzien van rolstoeltoegankelijke toiletten. Deze ontbraken geruime tijd in de SLT, hetgeen leidde tot publieke ophef en zelfs een motie in de Tweede Kamer. Als gevolg van deze ophef is in de concessie voor het Hoofdrailnet voor de periode 2015-2025 opgenomen gesteld dat nieuwe treinen voorzien zijn van toiletten. Elke trein heeft verder speciale ruimtes voor rolstoelen en vouwfietsen, en is voorzien van 'Call-for-Aid' knoppen op voor hulpverlening te vragen.

De treinen zullen voorzien zijn van stopcontacten en USB-aansluitingen voor de eerste en de tweede klasse. Door het gebruik van zekeringen wordt verzekerd dat reizigers niet te veel stroom verbruiken, en de trein goed blijft functioneren.

Gele koppen

In mei 2021 werd bekend gemaakt dat de NS de blauwe kleur op de koppen van de SNG Sprinters geel maakt. Met de nieuwe kleurstijl moet de trein beter zichtbaar worden, stelde de NS eerder al in een onderzoeksrapport naar aanleiding van de fatale treinbotsing met een landbouwvoertuig bij Hooghalen in mei 2020, waarbij de machinist van treinstel 2304 omkwam. De eerste gele koppen werden in de werkplaats van Haarlem geïntroduceerd, maar uiteindelijk werd er in de werkplaats in Amsterdam Zaanstraat een speciaal spoor ingericht waar de kop van de treinstellen gekleurd worden.

Speciale treinen

Omdat de SNG een moderne trein is, is deze perfect geschikt voor diverse testen. Een aantal treinen zijn door de NS, in samenwerking met de fabrikant, omgebouwd om diverse technische snufjes te testen, waaronder: Eenmansbediening door een machinist, en ATO om de trein uit zichzelf te kunnen laten rijden (met een machinist achter de knoppen).

Specificaties

Dit zijn de specificaties van de SNG Sprinter.

Eigenschappen SNG-3 SNG-4
Aantal: 68 + 50 50 + 38
Aantal delen: 3 4
Nummering: 2301-2368
3001-3050
2701-2788
Bouwjaar: 2017-2023 2017-2023
Samenstelling: mABk+B+mBk mABk+mB+mBz+mABk
Asindeling: Bo′2′2′Bo′ Bo′2′Bo′2′Bo′
Aantal assen: 8 10
Spoorbreedte: 1.435 mm 1.435 mm
Massa: 110 ton 138 ton
Lengte over buffers: 59.560 mm 75.760 mm
Breedtte: 2.880 mm 2.880 mm
Hoogte: 4.300 mm 4.300 mm
Maximumsnelheid: 160 km/h 160 km/h
Dienstsnelheid: 140 km/h 140 km/h
Versnelling: 1,3 m/s 1,3 m/s
Vertraging: 1,1 m/s 1,1 m/s
Wieldoorsnee: 850 mm (nieuw) 850 mm (nieuw)
Vloerhoogte: 760 mm (instap) 760 mm (instap)
Aantal deuren: 6 per zijde 8 per zijde
Aantal zitplaatsen: 148 (1e klas: 19; 2e klas: 125) 200 (1e klas: 38; 2e klas: 156)
Aantal klapzittingen: 4 6
Aandrijving: Electrisch, 1,5 kV DC Electrisch, 1,5 kV DC
Beveiliging: ETCS, ATB-EG ETCS, ATB-EG

 

Laatste update: 8 mei 2023 om 22:50