Siemens Mobility ontvangt eerste bestelling voor Vectron met batterijmodule

De nieuwe locomotieven voor JeMyn. (Foto: Siemens Mobility)
De nieuwe locomotieven voor JeMyn. (Foto: Siemens Mobility)

Treinfabrikant Siemens Mobility heeft voor het eerst een van de bestelde Vectron locomotieven uitgerust met een batterijmodule. Hiermee kan de locomotief ook over korte afstanden rijden, zoals in havengebieden waar niet altijd bovenleiding beschikbaar is.

De energie die hiervoor nodig is wordt geleverd door een hoogspannings-lithium-ion accupakket met een intelligent batterijbeheersysteem. De ontwikkeling van dit functionele pakket werd gefinancierd in het kader van het ontwikkelingsprogramma "Future of Rail Freight Transport".

De twee Vectron AC locomotieven met door de JeMyn bestelde batterij-voedingsmodule zijn besteld om de vloot van Widmer Rail Services te versterken. De financiering voor deze bestelling werd in een vroeg stadium veiliggesteld dankzij een gestructureerde financieringsoplossing in samenwerking met partnerbank Raiffeisen Schweiz Genossenschaft. De levering van de locomotieven staat gepland vanaf 2027.

Batterijmodule

"We zijn verheugd om onze Vectron-vloot verder uit te breiden met Widmer Rail Services AG en willen hen bedanken voor hun vertrouwen in ons locomotiefplatform. Met de batterijvoedingsmodule kunnen onze klanten nu hun volledige operationele routes elektrisch en met batterijen afleggen, waardoor de CO2-uitstoot in het spoorvervoer verder wordt verlaagd. Voor onze klanten voegt deze ontwikkeling een nieuw innovatief functioneel pakket toe aan de succesvolle Vectron-familie", aldus Andre Rodenbeck, CEO van Rolling Stock bij Siemens Mobility.

De Vectron-locomotieven zijn flexibel inzetbaar, zelfs op trajecten zonder bovenleidingen. Dankzij de batterijvoedingsmodule zijn aparte elektrische of diesellocomotieven voor rangeren niet meer nodig. Dit bespaart kosten en is beter voor het milieu, omdat het uitstoot en geluidsoverlast vermindert. Al eerder had Siemens al de Vectron Dual uitgebracht die hybride was met zowel als diesel- en als elektrische aandrijving.

Siemens Vectron

Siemens Mobility heeft inmiddels meer dan 2.600 Vectron-locomotieven in diverse verschillende modellen verkocht aan 103 klanten in 16 landen. Samen hebben deze treinen al meer dan een miljard kilometer afgelegd. De Vectron is goedgekeurd voor gebruik in 20 Europese landen, waaronder ook in Nederland. Ook bewijst deze locomotief zich dagelijks in zowel het goederen- als het reizigersvervoer. Bij NS zijn er zestien Vectron locomotieven in gebruik voor de internationale treindiensten, die geleased worden bij ELL.