Ministerie geeft ProRail subsidie voor verbeteren van stations

Ministerie I&W geeft ProRail subsidie voor verbeteren van stations (Foto: Smiley.toerist)
Ministerie I&W geeft ProRail subsidie voor verbeteren van stations (Foto: Smiley.toerist)

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft 7,9 miljoen euro aan ProRail om treinstations te verbeteren, vooral op het gebied van veiligheid. De subsidie is tot stand gekomen omdat reizigers de sociale veiligheid op stations lager beoordeelden in het afgelopen jaar.

Volgens het rapport gaat een groot deel van dit geld, 4,6 miljoen euro, naar extra bewakingscamera’s en andere maatregelen om stations veiliger te maken. Daarnaast wordt 800.000 euro gebruikt om wachtruimtes comfortabeler te maken.

Veel onvoldoendes

Uit onderzoek blijkt dat 55 stations in 2024 lager dan een 6 als beoordeling kregen voor sociale veiligheid, wat 10 procent meer is dan het jaar ervoor. Vooral vrouwen voelen zich er onveilig. Daarom komen er niet alleen extra camera’s, maar ook verbeteringen zoals hekwerken, meer groen en betere zichtlijnen. Ook het comfort tijdens het wachten wordt aangepakt met 800.000 euro, omdat reizigers daar nog steeds niet tevreden over zijn.

Staatssecretaris Jansen heeft deze plannen gepresenteerd aan de Tweede Kamer als onderdeel van de verbeteringen voor 2025 en 2026. De eerste versie van dit plan stamt uit 2023 en heeft als doel om de kwaliteit van stations te behouden en te verbeteren. Het uiteindelijke doel is dat reizigers in 2040 het openbaar vervoer en de stations gemiddeld met een 8 beoordelen. Een van de stations die de komende tijd op de schop gaat is Den Helder Zuid, dit station werd beoordeeld met een 5,1, wat het jaar daarvoor nog een 5,4 was.

Toegankelijkheid

Naast veiligheid en comfort wordt ook gekeken naar eerdere verbeteringen. In 2024 gaven reizigers stations gemiddeld een 7,2, net als in 2023. Sommige stations scoorden beter doordat kleine aanpassingen zijn gedaan. Zo zijn zes extra stations toegankelijker gemaakt met verhoogde perrons en zijn bijna alle stations nu bereikbaar met een lift of hellingbaan. Ook meldt het rapport dat er de ambitie ligt om in 2030 zo min mogelijk uitval van liften en roltrappen te hebben, en dat alle stations dan zelfstandig geschikt zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit.