iLint waterstoftrein van Alstom gaat op tournee
Van eind januari tot half februari 2019 is Alstom's Coradia iLint op tournee in Duitsland. Deze trein is de eerste waterstoftrein die in de wereld gebouwd is. Alstom presenteert zijn kant-en-klare waterstoftechnologie in zes Duitse deelstaten en toont hiermee een emissievrij alternatief voor niet-geëlektrificeerde lijnen.
De roadshow start in Rijnland-Palts en gaat verder naar Baden-Württemberg, Saksen, Thüringen, Berlijn en Brandenburg.
"Deze roadshow is een geweldige kans voor passagiers, media en politieke belanghebbenden om kennis te maken met onze Coradia iLint-waterstoftrein. Onze technologie is klaar voor gebruik en vertegenwoordigt een bestaand milieuvriendelijk alternatief voor niet-geëlektrificeerde of gedeeltelijk geëlektrificeerde lijnen en biedt meer comfort aan passagiers dankzij een aanzienlijk stillere trein", zegt Dr. Jörg Nikutta Managing Director van Alstom in Duitsland en Oostenrijk.
Eerste twee treinen
Sinds september 2018 hebben de eerste twee waterstoftreinen van Alstom geregelde passagiersdiensten op het Elbe-Weser-netwerk. Vanaf 2021 zal de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) 14 Coradia iLints gebruiken om regelmatige reizigers tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude te vervoeren met de milieuvriendelijke brandstofceltreinen.
De Coradia iLint is de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel die elektrisch vermogen genereert voor tractie. De waterstoftrein heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer. Deze volledig emissievrije trein is stil en geeft alleen waterdamp en condens af. De Coradia iLint biedt verschillende innovaties: omzetting van schone energie, flexibele energieopslag in batterijen en intelligent beheer van stroom en beschikbare energie. Het is speciaal gebouwd voor gebruik op niet-geëlektrificeerde lijnen en maakt een schone, duurzame tractie mogelijk met behoud van hoge prestaties.
De Coradia iLint is ontwikkeld door de Alstom-fabrieken in Salzgitter, het competentiecentrum van Alstom voor regionale treinen, en in Tarbes (Frankrijk), het competentiecentrum van Alstom voor tractiesystemen.
Deze trein zal mogelijk ook in dit jaar naar het spoortraject Leeuwarden-Groningen van Arriva komen voor enkele proefritten.
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs van 2016 in Berlijn.
Foto: Treinenweb