Deutsche Bahn leed in eerste helft van dit jaar verlies
Het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn heeft in de eerste helft van dit jaar 71 miljoen euro nettoverlies geleden. Dat meldde de vervoerder in de presentatie van hun halfjaarcijfers. De negatieve cijfers kwamen onder meer door gestegen investeringen in het Duitse spoorwegennet. In dezelfde periode vorig jaar was er nog sprake van een winst van 424 miljoen euro.
De vervoerder denkt de komende vier jaar 45 miljard euro extra nodig te hebben om haar diensten naar behoren te kunnen blijven uitvoeren. De regering heeft ruim 11 miljard euro extra toegezegd. Een deel van dat geld komt vanaf volgend jaar uit een verhoging van de belasting voor vrachtwagens.
Schulden
In maart van dit jaar publiceerde de Duitse Algemene Rekenkamer een kritisch bericht waarin werd benadrukt dat de schulden van het spoorbedrijf elke dag met 5 miljoen euro toenamen, zonder dat er duidelijke doelen waren vastgesteld voor het bedrijf. De waarschuwing luidde dat Deutsche Bahn het risico liep een bodemloze put te worden, indien deze zorgwekkende trend zou voortzetten.
Omzet
In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Deutsche Bahn haar investeringen aanzienlijk verhoogd, met ruim 13 procent, wat neerkomt op een totaalbedrag van 3,1 miljard euro waarbij er met subsidies zelfs 6,3 miljard euro wordt gerekend. Volgens Deutsche Bahn ging 90 procent van de investeringen daarvan naar Duits spoor, stations en nieuwe treinen.
De totale omzet van Deutsche Bahn bedroeg bijna 25 miljard euro, een daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het totaal aan inkomsten 28 miljard euro was. Ondanks deze afname, bleek de vraag naar treinkaartjes bij de Duitse spoorvervoerder aanzienlijk te zijn. Het aantal reizigers voor het langeafstandsvervoer steeg op jaarbasis met zo'n 15 procent, wat resulteerde in een totaal van 68 miljoen reizigers. De vervoerder verwacht de komende jaren een aanzienlijke stijging van het aantal reizigers, en heeft inmiddels nieuwe treinen besteld bij onder meer Siemens en Talgo. Een deel daarvan moet de oudere treinen vervangen.
Vertragingen
Vertragingen op het spoor blijft een van de struikelblokken te zijn op het Duitse spoor. Zo reden afgelopen jaar slechts van de 68,7 procent de langeafstandstreinen zonder grote vertragingen. "Ook al vraagt dit momenteel veel van alle betrokkenen, de sleutel tot duurzame verbeteringen voor onze klanten ligt in de infrastructuur", zegt topman van Deutsche Bahn Richard Lutz daarover.
Vanwege het ongeluk bij ongeluk bij Garmisch-Partenkirchen rijden er ook veel treinen op bepaalde trajecten langzamer dan normaal. Dit heeft te maken met het feit dat de Deutsche Bahn de oorzaak van de ontsporing mogelijk ziet aan een productiefout van de betonnen dwarsliggers. Als gevolg daarvan is de Deutsche Bahn bezig om uit voorzorg 480.000 bielzen te vervangen wat gelijk staat aan ongeveer 288 kilometer aan spoor. Daardoor vinden er op veel trajecten werkzaamheden plaats waarbij er geen treinen kunnen rijden. Dankzij het fijnmazige Duitse netwerk zijn er in sommige gevallen vaak wel omreisroutes aanwezig, maar resulteert dit tot extra drukte op het spoor.
Om de vertragingen te verminderen zorgt de Deutsche Bahn ook voor betere arbeidsvoorwaarden waarbij er soepele roosters zijn. Mocht een trein vertraagd raken, dan zal een volgende trein waar dienst op wordt gedaan niet vertraagd raken.