Stadler levert extra waterstoftreinen aan Californië
De Zwitserse treinfabrikant Stadler heeft samen met de Californische transportautoriteiten een contract ondertekend voor de levering van extra waterstoftreinen aan de Amerikaanse staat. Het is een vervolg op de eerdere bestelling voor vervoerder Arrow in San Bernardino County waarbij er ook aan CalSTA geleverd zal worden.
In 2019 werd er een contract tussen de treinbouwer en SBCTA getekend voor de bouw en levering van een waterstof Flirt. De Flirt H2 werd in 2022 tijdens InnoTrans Berlin 2022 gepresenteerd, en halverwege dit jaar via de boot naar Amerika vervoerd. Er is inmidels een optie voor nogmaals vier treinstellen. Als vervolg hierop zullen er voor CalSTA vier Flirt H2 treinstellen geleverd worden met een optie tot 25 stuks. Deze treinstellen zullen langer zijn dan de Arrow, en meer capaciteit voor passagiers hebben.
Aankoop
De aankoop wordt gefinancierd via een speciaal fonds van gouverneur Gavin Newsom, en heeft een waarde van $10 miljard, waaronder $407 miljoen voor de California State Transportation Agency (CalSTA). Het contract omvat een basisorder van $80 miljoen voor de eerste vier treinstellen met opties voor maximaal 25 extra treinstellen die in heel Californië kunnen worden gebruikt. Hoewel de basisorder van treinen naar verwachting voornamelijk zal rijden tussen Merced en Sacramento op de uitgebreide San Joaquin en Altamont Corridor Express Valley Rail-diensten die ook zullen aansluiten op de vroege hogesnelheidslijn tussen Merced en Bakersfield, zullen de treinen ook worden gedemonstreerd op andere trajecten in de gehele Amerikaanse staat.
Eerste Flirt H2
De eerste Flirt H2 voor SBCTA maakte in september testritten in het DOT Transportation Technology Center (TTC) in Pueblo, Colorado. De resultaten van deze tests zorgden ervoor dat 'CalSTA en Caltrans samen met Stadler dit innovatieve pad bewandelden'. Het is niet ondenkbaar dat Stadler in de toekomst ook voet aan land van Europa zal brengen met de levering van waterstoftreinen.