ProRail legt uitrol van nieuwe generatie sein voorlopig stil

Het aanleg van het nieuwe sein zal voorlopig nog niet uitgerold worden langs het spoor. (Foto: ProRail)
Het aanleg van het nieuwe sein zal voorlopig nog niet uitgerold worden langs het spoor. (Foto: ProRail)

Spoorbeheerder ProRail moet de invoering van een nieuw generatie sein voorlopig staken. Omdat het 'Nieuwe Generatie Sein' niet aan de eisen voldoet zal deze voorlopig nog niet geplaatst worden. Het nieuwe seinbord werd vorig jaar november gepresenteerd.

Omdat het nieuwe sein al gepland was voor inbouw op de emplacementen van Den Haag en Tilburg, is besloten om deze seinen voorlopig niet aan te leggen. De spoorbeheerder laat zijn aannemers de komende tijd de oude reguliere seinen uit het Seinstelsel 1955 plaatsen bij nieuwe projecten. Dit zal ook gevolgen hebben voor geplande werkzaamheden op rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht. De seinen worden inmiddels wel uitgetest langs het spoor bij Meteren en op het opstelterrein bij de Westhaven in Amsterdam. ProRail had aanvankelijk de bedoeling om dit jaar honderden seinen van dit type te plaatsen.

Veiligheid

Bij de veiligheidstesten van het Nieuwe Generatie sein zijn in bepaalde omstandigheden problemen met de zichtbaarheid voor machinisten gevonden. Omdat de veiligheid van groot belang is kan dit type sein daarom op dit moment nog niet worden gebruikt. De oude seinen zijn significant groter dan de NG-seinen. Daarom kan ProRail deze niet zomaar weer gebruiken, eerst moeten de beveiligingsontwerpen worden aangepast.

Geen gevolg voor dienstregeling 2024

Voor de projecten genoemde projecten is er helaas onvoldoende tijd om de beveiligingsontwerpen aan te passen. Dit betekent dat de spoorbeheerder een deel van de spoorwerkzaamheden moet uitstellen, maar benadrukt wel dat er geen gevolgen voor de treindienstregeling van volgend jaar. Op Kijfhoek zullen de extra seinen wel geplaatst worden, maar afgedekt en buiten dienst gehouden worden totdat er een oplossing is.

Op dit moment wordt in kaart gebracht welke onderdelen van de werkzaamheden in Den Haag en Tilburg verplaatst moeten worden en welk onderdelen wel door kunnen gaan. Ook kijkt de spoorbeheerder wanneer uitgestelde werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Ondertussen werkt ProRail door aan de goedkeuring van het nieuwe seinbord.