Vanaf juni 2024 zes maanden geen Eurostar naar Londen
Vanaf juni volgend jaar zal er gedurende een periode van een half jaar definitief geen directe Eurostar van Nederland naar Londen rijden. Dit besluit is genomen door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat na overleg met alle betrokken partijen.
Vanwege de verbouwing van station Amsterdam Centraal moet de huidige terminal aan het eind van het perron aan spoor 15 wijken. Hier vindt de ticket-, paspoort- en bagagecontrole plaats en kunnen de passagiers wachten. De nieuwe locatie daarvoor in de Amstelpassage kan pas in december 2024 worden opgeleverd. Omdat enkel de controle van groot belang is, kan de trein omgekeerd vanuit Londen wel in Nederland aankomen.
Half jaar uit dienst
Het was al eerder duidelijk dat de treinverbinding maandenlang vanuit Nederland zou worden stilgelegd. Echter, vanwege aanzienlijke kritiek na deze aankondiging, zijn de betrokken partijen opnieuw in gesprek gegaan. De afgelopen maanden hebben ze extra onderzoek verricht om te kijken of het mogelijk was om toch een rechtstreekse treinverbinding naar Londen te behouden. Helaas heeft dit onderzoek geen resultaat opgeleverd, maar is de tijd dat de trein niet kan rijden verkort van 11 maanden naar 6 maanden.
Eerder verklaarde Eurostar dat het niet haalbaar is om een rendabele rechtstreekse verbinding vanuit Rotterdam naar Londen te realiseren, deels vanwege de beperkte ruimte op Rotterdam Centraal waar slechts 150 passagiers door de paspoortcontrole kunnen. Dit zou betekenen dat de Eurostar tot aan Brussel zou rijden met 750 lege stoelen.
"Het is een teleurstelling dat het ons niet is gelukt het gat van zes maanden op te lossen", vertelt een woordvoerder van het ministerie. "Maar we zijn wel blij dat alle partijen het erover eens zijn dat de nieuwe locatie voor de paspoort- en bagagecontrole, de Amstelpassage, iets eerder open kan."
Overstap in Brussel-Zuid/Midi
Omdat Amsterdam geen facilitaire voorzieningen voor de Eurostar kan bieden, is Brussel-Zuid/Midi in deze periode de plek om de paspoort- en bagagecontrole te laten plaatsvinden. Hiermee zijn reizigers wel ongeveer een half uur tot een uur langer onderweg, en moet er dus extra overgestapt worden.
Het tijdelijk stilleggen van de treindienst vanuit Nederland voor een half jaar wordt gezien als een grote tegenvaller, vooral gezien de inzet van zowel de Nederlandse overheid als de Europese Unie om mensen te stimuleren om de trein te gebruiken. Vliegreizen op korte afstanden worden steeds minder populair vanwege de aanzienlijk hogere milieubelasting. Eurostar heeft al aangegeven dat het aantal treinen wat elke dag naar Londen rijdt gelijk staat aan 21 extra vluchten met het vliegtuig.