Rover eist einde paaltjeschaos op station Zutphen
Reizigervereniging Rover wil dat er per direct een einde komt aan de vele verschillende in- en uitcheck paaltjes op station Zutphen. Sinds vorige week zondag kunnen reizigers nog maar uit twee spoorvervoerders kiezen op het station. Toch blijven er drie verschillende OV-chipkaartpaaltjes staan. Dit is tegen de landelijke afspraken, stelt Rover.
Omdat er op Zutphen treinen van drie verschillende vervoerders aankomen en vertrekken, staan er drie paaltjes waar reizigers kunnen in- en uitchecken. Echter is de situatie sinds vorige week verwarrender omdat Arriva de concessie van Keolis heeft overgenomen tussen Zutphen en Oldenzaal, maar reizigers dan alsnog bij Blauwnet moeten blijven in- en uitchecken. Voor de treindienst naar Winterswijk en Apeldoorn, waarbij Arriva haar treinen met de rode kleurstelling inzet, moeten reizigers dus bij het rode in- en uitcheckzuiltje hun OV-chipkaart aanbieden.
Drie vervoerders
Omdat er nog steeds drie paaltjes op de perrons aanwezig zijn, maar feitelijk twee verschillende vervoerders is Rover is met stomheid geslagen. Volgens hun is er landelijk afgesproken dat er per vervoerder ingecheckt wordt, en wanneer het niet lukt om de hele reis met één keer in- en uitchecken aan te bieden. Er is nu eenzijdig besloten de reiziger voortaan per merknaam te laten in- en uitchecken. "Dit is heel verwarrend voor reizigers", stelt Rover-voorzitter Freek Bos, "zeker omdat elders in Nederland per vervoerder wordt ingecheckt, ongeacht de merknaam. Daardoor liggen fouten op de loer met boetes voor reizigers tot mogelijk gevolg". Wel zouden de incheckzuiltjes het uitchecken bij een verkeerde vervoerder weigeren, maar voorkomt niet dat reizigers met een verkeerde incheck alsnog kunnen instappen.
Rover wilt actie
Rover spoort Arriva, de provincies Gelderland en Overijssel, en het Nationaal OV Beraad aan om snel actie te ondernemen. "Wij verwachten dat Arriva zich aan de landelijke afspraken houdt en dat betekent de hakbijl in het paaltjespoerwoud van Zutphen", stelt Freek Bos. Rover ergert zich al jaren aan het onnodig in- en uitchecken. De belofte dat dit probleem tegen het einde van 2025 opgelost zou moeten zijn, is voor de reizigersvereniging onvoldoende.