Groen licht voor reactivatie grensoverschrijdende spoorlijn Coevorden - Neuenhaus
De grensoverschrijdende verbinding tussen het Duitse Neuenhaus en Coevorden heeft een nieuwe mijlpaal behaald. Er is inmiddels groen licht gegeven voor de start van de reactivatie van het traject.
Het ministerie van Economische Zaken en Vervoer van Nedersaksen heeft een financieringsaanvraag voorgelegd aan de Duitse federale overheid. Zij hebben aangegeven 90 procent van de ombouw op de Duitse grond voor rekening te nemen. Hiermee kan de Bentheimer Eisenbahn van start gaan met de eerste werkzaamheden die in dit jaar zullen worden gestart.
"Mijlpaal naar grensoverschrijdende route"
"Dit is een mijlpaal op weg naar de grensoverschrijdende route. Als Europeaan ben ik bijzonder verheugd dat we dichter bij ons dichter bij onze buren komen. Deze kloof tussen Duitsland en Nederland is een belangrijk signaal voor de grensregio en dus voor pendelaars en toeristen", vertelt de Duitse Minister Olaf Lies met trots. "De route is een echt boegbeeld voor de reactiveringsinspanningen in Nedersaksen. Het is nu belangrijk dat we de nodige financiering ontvangen van de federale overheid en de Nederlandse partij". Hij hoopt dat de lijn aan het eind van 2026 kan worden geopend.
Reactivatie en extra materieel
In totaal kost dit reactiveringsproject ongeveer 54 miljoen euro, waarvan ongeveer 20 miljoen euro aan de Nederlandse route en 34 miljoen euro aan de Duitse route. De route heeft een lengte van ongeveer 28 kilometer. Binnen Nederland gaat het om ongeveer 2,5 kilometer aan spoor, waarvan twee kilometer aan spoor gereactiveerd en beveiligd moet worden.
Als treinstellen zal de Bentheimer Eisenbahn drie extra Alstom LINT dieseltreinstellen inzetten. Deze heeft het vervoersbedrijf vorig jaar november overgenomen van de Deutsche Bahn, en staan momenteel opgesteld op de transportterminal in Coevorden.