Kamer reserveert 40 miljoen euro in oplossing 'flessenhals' rond Meppel
De Tweede Kamer reserveert in totaal 40 miljoen euro extra voor aanpassingen aan de 'flessenhals' in het spoor in de regio Meppel, waar geregeld storingen optreden op het traject dat alle treinen van en naar het noorden doorkruist.
Het traject naar Meppel kampt gemiddeld negen uur per week met storingen. Aanvankelijk kwamen de fracties ChristenUnie, GroenLinks-PvdA en het CDA met het voorstel om extra 40 miljoen euro toe te wijzen aan de spoorproblemen rond Meppel. Nu krijgt dit voorstel ook steun van NSC, VVD, BBB, D66 en JA21.
Aanpassingen
De financiële middelen zullen worden gebruikt voor de aanleg van een extra perron en extra wissels. Eerder was er al 35 miljoen euro toegewezen, en deze nieuwe toezegging wordt er 75 miljoen euro voor gereserveerd. Op deze manier moeten de langdurige zorgen van de fracties, over de bereikbaarheid van de noordelijke provincies, tot het verleden gaan behoren. De bouw van de toekomstige Lelylijn zal uiteindelijk de doorslag moeten geven zodat de bij een verstoring bij Meppel het treinverkeer naar het noorden niet geheel gestremd raakt. Veel partijen zien deze spoorlijn wel zitten.
Het kabinet verdedigde eerder de hogere uitgaven voor infrastructuur in de Randstad, vanwege de verwachte bouw van de meeste woningen in die regio in de komende jaren. Aanstaande donderdag wordt er in het kabinet gedebateerd over de begroting van het ministerie van Infrastructuur.