NS wil dienstregeling voor 2025 flink op de schop gooien
In 2025 wil de NS de dienstregeling flink op de schop gooien om een flinke stap te zetten richting de toekomst. Het gaat om de grootste verandering in jaren, en waarvan reizigers veel zullen merken. Het vervoersbedrijf heeft het ontwerp van de nieuwe dienstregeling inmiddels ter inzage neergelegd bij het LOCOV.
Het gaat om de eerste van twee stappen die de NS wil zetten om op de toekomst voorbereid te zijn. De tweede stap volgt zodra de HSL-treinen verder ingeweven kunnen worden met het hoofdrailnet, en de ICNG zich niet enkel meer beperkt tot de HSL-trajecten van de Randstad naar Zuid-Nederland. Momenteel zijn er nog onvoldoende ICNG-stellen om dit mogelijk te maken.
Betere verbindingen met regio's
In de dienstregeling van 2025 maakt NS het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker. We gaan diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Tegelijkertijd voeren we veranderingen door om Amsterdam en Schiphol ondanks jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal goed bereikbaar te houden. De Intercity direct rijdt voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort. In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling
HSL samenvoegen met hoofdrailnet
De ICNG's op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG door Alstom geleverd wordt, is dit nog niet mogelijk in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.
Airport Sprinter
Er wordt de komende jaren intensief gewerkt op en rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. NS introduceert daarom de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die acht keer per uur rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.
TienminutenSprinter naar Den Haag
Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. Hiermee wordt er een snelle verbinding gerealiseerd van en naar nieuwe woonwijken die in de buurt van het spoor gebouwd zullen worden.
Meer treinen naar Brussel
In samenwerking met de Belgische vervoerder NMBS verdubbelt de NS het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu. De ICNG naar België zal dan op volledige sterkte worden ingezet, en er komen twee verschillende routes. Een route start vanaf Rotterdam en rijdt via Breda naar Brussel-Zuid met een reistijd van 2:07 uur, en de andere route start in Lelystad en rijdt via Amsterdam Zuid en Rotterdam rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel-Zuid. Deze doet er ongeveer twee uur over.
Andere wijzigingen
Naast de genoemde wijzigingen zullen er ook nog andere wijzigingen doorgevoerd worden.
- De tienminutentrein Rotterdam -Schiphol en Schiphol - Arnhem moet van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. De bereikbaarheid van station Amsterdam Bijlmer Arena verbetert hierdoor flink. Er zijn grote werkgevers en er vinden veel evenementen plaats in onder meer de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome.
- Er zullen meer treinen in de spits, de avonden en weekenden rijden. Zo keren bijvoorbeeld de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden weer terug. Ook gaat NS op tal van trajecten op sommige dagen vroeger de eerste trein rijden of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00:51 uur).
- Op vrijdag- en zaterdagavond wil de NS tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
- Maandag tot en met donderdag wil de NS in de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.
- De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar wil de NS laten terugkeren. NS wil in de spitsrichting op maandag tot en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.
- Tussen Utrecht en Woerden wil de NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag. Daardoor worden de stations Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde en Vleuten de hele dag weer vier keer per uur bediend.
- Op vrijdag wil de NS de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur laten rijden.
- Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal heeft de NS de plannen op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
- Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
- De NS wil de Sprinter Utrecht - Hilversum - Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag rijden. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
- De NS wil op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport herstellen.
- De NS wil de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer doorrijden, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter verbonden met de Randstad.
- Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden wil de NS extra ritten toevoegen.