ProRail zoekt naar tijdelijke oplossing versteviging spoordijk bij Gorinchem
Spoorbeheerder ProRail is bezig met een tijdelijke oplossing te realiseren om de spoordijk in Gorinchem te versterken. Het betreft een complexe taak die aanzienlijke tijd zal vergen. Gedurende deze periode dienen treinen op een deel van het traject voorlopig een maximale snelheid van 40 kilometer per uur aan te houden.
Samen met aannemer Asset Rail en ingenieursbureau 4Infra wordt momenteel onderzocht welke tijdelijke oplossing het meest geschikt is om de spoordijk te verstevigen. Diverse opties zijn zorgvuldig uitgewerkt door specialisten.
Plan van aanpak
In de sloot naast de spoordijk zit veel bagger en de grond in dit gebied bestaat uit klei en veen. Het bieden van tegenkracht vanuit de sloot is bemoeilijkt door de zachte grond. Bovendien doorkruisen verschillende kabels en leidingen zowel de spoordijk als de sloot; het vermijden van beschadigingen aan deze infrastructuur is van groot belang.
Een voorgesteld plan wordt voorgelegd aan zowel de gemeente Gorinchem als het Waterschap. Na verkregen goedkeuring zullen concrete details over de aanpak, inclusief wat, hoe en wanneer, worden opgenomen in een uitvoeringsplan.
Definitief herstel
Het versterken van de spoordijk is belangrijk om te kunnen beginnen met het definitieve herstel van de scheur die in januari is ontstaan. Het proces vereist een zorgvuldige afgraving van de spoordijk, gevolgd door herstelwerkzaamheden. Zonder de noodzakelijke versteviging van de spoordijk bestaat het risico op spoorverzakking met als gevolg dat het treinverkeer moet worden stilgelegd.