NMBS presenteert eerste M7-rijtuig dat toegankelijk is voor mobiliteitsbeperkten
De Belgische vervoerder NMBS heeft haar eerste M7-rijtuig gepresenteerd dat voor mensen met een mobiliteitsbeperking zelfstandig toegankelijk is. Het gaat om het rijtuig die uiteindelijk wordt toegevoegd aan alle dubbeldeks M7-treinstellen.
De NMBS stelt dat ze hiermee een cruciale stap vooruit maken in het toegankelijk maken van de trein, zodat iedereen zelfstandig, ook zonder assistentie, in België met de trein kan reizen. Uiteindelijk worden er 130 van deze rijtuigen gebouwd die niet enkel geschikt zijn voor rolstoelen en scootmobielen, maar ook geschikt zijn voor 16 fietsen. Uiteindelijk moeten deze rijtuigen in 2026 allemaal geleverd zijn.
De uitrol van toegankelijke stations gaat minder hard dan als in Nederland. Volgens de NMBS zijn er momenteel 103 stations volledig toegankelijk voor deze doelgroep, en naar eind 2032 moeten dit er 176 zijn. Voornamelijk gaat het om de stations waar bijna 70 procent van de reizigers in België de trein pakt. In totaal zijn er ongeveer 551 stations in België die geëxploiteerd worden door de NMBS.
Het artikel gaat verder onder de video
M7-rijtuigen
De NMBS bestelde in 2017 445 rijtuigen met 105.000 zitplaatsen aan een totale prijs van 1,3 miljard euro, te leveren tussen 2018 en 2021. Er werd een optie getekend voor 917 bijkomende rijtuigen, wat het totaal op 1.362 rijtuigen zou brengen, voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. De eerste levering in 2018 werd vertraagd, maar in dat jaar werd wel het eerste prototype gepresenteerd bij Bombardier in Brugge.
De eerste 445 rijtuigen zijn opgedeeld in 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen, 65 stuurrijtuigen en 290 rijtuigen. Het aandeel van Bombardier in deze eerste bestelling wordt op 787 miljoen euro geraamd, het aandeel van Alstom op 471 miljoen euro.
In december 2020 kondigde de NMBS aan dat ze nog 204 extra rijtuigen van het type M7 hadden besteld bij de producent Bombardier-Alstom, voor 450 miljoen euro. De bestelling bestaat uit 130 rijtuigen die een toegangsdeur hebben met een instaphoogte van 76 centimeter en deze zullen drempelvrij toegankelijk zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Het tweede deel van de bestelling bestaat uit 68 rijtuigen met een stuurstandrijtuig en met plaats voor fietsen en kinderwagens. Deze zullen ook vooral ingezet worden op Intercity-trajecten. In december 2021 werden 98 nieuwe multifunctionele rijtuigen besteld met een totaal van 130 stuks.
Alle M7-rijtuigen die momenteel worden ingezet worden momenteel gecombineerd met oudere rijtuigen, wat zorgt voor een bonte set aan rijtuigen die zowel enkeldeks als dubbeldeks zijn.