"Wat doen die ICNG-treinstellen in het Duitse Dresden?"

De Duitse nieuwswebsite Bild.de berichtte afgelopen week over een tiental Nieuwe Intercity Generatie (ICNG) treinstellen die in het Oost-Duitse Dresden geparkeerd staan. Wat is er aan de hand? En waarom staan die daar?

Volgens Alstom-woordvoerder Andreas Florez tegenover Bild.de zijn deze stellen nog niet afgebouwd. "De treinen van de staatsspoorwegmaatschappij van Nederland zijn nog niet afgerond. Ze staan slechts tijdelijk in Dresden. Wanneer de volgende fase van de productie begint, worden ze naar de fabriek gebracht." De fabriek bevindt zich in het Poolse Chorsów, een stadje ten noordwesten van Katowice. De treinstellen in Dresden worden overigens bewaakt, alhoewel enkele stellen al besmeurd zijn met graffiti. Naast Dresden zijn er ook in Braunschweig en Maagenburg grote hoeveelheden treinstellen gesignaleerd.

Retrofitting

Om precies te zijn zijn het voornamelijk de treinstellen die ook in Nederland geweest zijn voor diverse testritten. Maar ook zouden er volgens de foto's enkele niet-afgebouwde treinstellen staan die nog niet in Nederland zijn gesignaleerd.

Al deze treinstellen moeten eerst nog door Alstom worden aangepast voordat ze (weer opnieuw) naar Nederland kunnen worden overgebracht, waar NS ze zal uittesten om ze uiteindelijk te accepteren. De nog uit te voeren werkzaamheden kunnen worden samengevat in een retrofit. Dit houdt in dat de treinstellen worden aangepast naar de standaarden waarop de huidige in dienst gestelde stellen zijn afgeleverd.

Om enkele voorbeelden van een flink pakket aan aanpassingen te noemen is er een overbodige knop op de stuurtafel van de machinist die verwijderd zal worden. Ook moet de neus voorzien worden van een groter geler oppervlak en moet bij de eerste teststellen de bestickering worden aangepast. Een ander probleem bij het aanpassen van de treinen naar de huidige standaarden is dat er vorig jaar problemen met de lasnaden is geconstateerd, wat zorgt voor extra werk.

Levering

Momenteel levert Alstom zowel de binnenlandse treinen als de treinen voor de Intercity Brussel die Belgische toelating hebben. Inmiddels zijn er 18 stellen voor de binnenlandse dienst geleverd en vier voor de Belgische treindienst van de NS. De leveringen vinden vaak op zondag plaats en worden via Bad Bentheim door RailAdventure naar Zwolle gebracht. Hiervandaan zal de trein uiteindelijk zijn testritten beginnen zonder tussenkomst van een werkplaats. Momenteel worden de treinen uit de retrofitbehandeling ook met regelmaat geleverd tussen de treinen uit de serieproductie door. De twee stellen die al in Polen zijn behandeld zijn de 3111 en de 3115.

Alstom heeft met NS afgesproken dat er drie treinstellen per maand worden geleverd. Dit zou betekenen dat de NS aan het eind van dit jaar over ongeveer vijftig treinstellen van dit type beschikt. Uiteindelijk zal Alstom in totaal 109 treinstellen leveren aan NS, wat tot in 2026 zal duren.

Bron: Bild.de