NMBS wil dieseltreinen vervangen door batterijtreinen
De Belgische NMBS heeft de ambitie om hun dieseltreinstellen vanaf 2030 te vervangen door batterijtreinen. Momenteel zijn er, los van de industrie en havenspoorlijnen, nog vier trajecten waar geen of gedeeltelijke elektrificatie aanwezig is.
Infrabel, de Belgische spoorbeheerder, overwoog aanvankelijk om de dieseltractie te vervangen op de spoorlijn Gent-Melle-Zottegem-Geraardsbergen door middel van elektrificatie. Desondanks heeft het besloten om van dit idee af te stappen. "Op die spoorlijn liggen veel overwegen", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "En die lopen meer risico om beschadigd te worden door vrachtwagens." De NMBS bevestigt de keuze voor batterijtreinen, maar dan moeten er wel op strategische plekken elektrificatie worden geplaatst om deze treinen op te kunnen laden.
"Van Gent tot Melle staan bovenleidingen. En van Melle tot Zottegem zou je met batterijtreinen kunnen rijden. We zouden voor en achter het station van Zottegem bovenleidingen plaatsen, waar die batterijtreinen kunnen opladen. Ze zouden tot in Geraardsbergen kunnen rijden op hun batterijen, en vanaf Geraardsbergen staan er weer bovenleidingen." Inwoners van Geraardsbergen klagen al langdurige tijd dat de dieseltreinen al vanaf 4 uur 's ochtends zouden staan te ronken om warm te blijven.
'Geen sluiting van regionale lijnen'
Baeken stelt dat Infrabel geen enkele intentie heeft om de regionale spoorlijnen te sluiten. De gedeeltelijke benodige elektrificatie bij station Zottegem zal volgens Infrabel ten vroegste starten in 2030. Volgens de NMBS hebben de dieseltreinen het einde van hun levensduur bereikt rond 2032.
Bij de NMBS rijden momenteel 93 stuks MW-41 dieseltreinstellen in dienst. Deze stellen zijn in 2000 gebouwd maar zouden geregeld te maken hebben met opstartproblemen die enkel verhelpen zijn door de treinstellen uit deze vloot in de ochtend vroeg op te starten.
Bron: Nieuwsblad.be