Luchthaven Schiphol gaat in gesprek met ProRail en NS over verstoringen

Luchthaven Schiphol gaat in gesprek met ProRail en NS over de voortslepende verstoringen. (Foto: ProRail)
Luchthaven Schiphol gaat in gesprek met ProRail en NS over de voortslepende verstoringen. (Foto: ProRail)

Schiphol zal in gesprek gaan met NS en ProRail om de storingen op het spoor rondom de luchthaven te bespreken. Hoewel de luchthaven voortdurend in contact staat met deze partijen, wil zij nu specifiek het probleem vanwege de talrijke recente storingen aan de kaak stellen.

In de morgen van afgelopen woensdag was luchthaven Schiphol opnieuw onbereikbaar met de trein. Dit keer was een wisselstoring de oorzaak. De hinder ontstond tijdens de spits en duurde tot ongeveer 9:15 uur. Volgens een analyze van Nu.nl op RijdendeTreinen.nl zouden er in de eerste drie maanden van dit jaar, de periode dat er intensieve werkzaamheden op en rond Schiphol plaatsvinden, meer storingen waren dan in dezelfd eperiode van de afgelopen drie jaar.

'Minder goed bereikbaar'

Een woordvoerder van Schiphol betreurt dat de luchthaven minder god bereikbaar is: "Het is belangrijk dat reizigers de trein als betrouwbaar vervoermiddel zien". Wel stelt diegene dat er onderhoud aan het spoor nodig is en dat zich altijd incidenten kunnen voordoen. Ook spoorbeheerder ProRail, de partij die het spoor onderhoudt is zich bewust van de kritiek en geeft aan dat ze alle maatregelen en vormen van hinder met de reizigers zullen communiceren.

Ook de NS noemt de regelmatige verstoringen op het spoor op en rond de luchthaven "ongelofelijk vervelend". De NS meldt dat door werkzaamheden in de Schipholtunnel de beschikbaarheid van sporen met de helft is verminderd, wat aanzienlijke hinder heeft veroorzaakt voor het treinverkeer. "Daaroverheen zijn nog verschillende reguliere verstoringen gekomen. We begrijpen dat dat heel pittig is voor onze reizigers."

Ook de brancheorganisatie ANVR, die de belangen behartigt van reisorganisaties, uit bezorgdheid over de bereikbaarheid. Volgens de organisatie hebben leden aangegeven "gefrustreerd en geïrriteerd" te zijn door de recente vertragingen rond de luchthaven. Ook bestaan er zorgen over de bereikbaarheid met de naderende mei- en zomervakantie, laat een woordvoerster weten.

Werkzaamheden

NS benadrukt dat de uitgevoerde werkzaamheden noodzakelijk zijn om het spoor te kunnen blijven gebruiken. Volgens de woordvoerder zijn er tot het einde van het jaar geen ingrijpende werkzaamheden meer bij de luchthaven zijn gepland, zoals die recentelijk bij Schiphol hebben plaatsgevonden. Tevens wordt aangegeven dat ProRail verantwoordelijk is voor het beheer van het Nederlandse spoornet en de afhandeling van verstoringen.