NS-Traxx locomotieven krijgen nieuwe kleurstelling
De TRAXX-locomotieven van NS krijgen een nieuwe kleurstelling. Omdat deze locomotieven teruggaan naar de leasemaatschappij Akiem, zullen de treinen hun blauw met gele NS-jasje omwisselen in een eentonige grijze Akiem-kleurstelling, die voorzien is van een rood embleem en kleine logo's.
Inmiddels is de 186.038 voorzien in de de hulpwerkplaats Amsterdam Zaanstraat voorzien van de nieuwe livrei, waarbij er nog een klein logo van NS op de neus pronkt. De 186.039 zal de tweede locomotief zijn. Het overspuiten van de locomotieven zal twee weken duren, en elke week wordt er een locomotief naar binnen genomen voor de transformatie. De NS heeft momenteel 45 Alstom TRAXX-2 meerspannings locomotieven die via Akiem geleased worden. Dit betekent dat de werkzaamheden een klein jaar zullen duren. Tussentijds krijgen de locomotieven in Aken nog een tussentijdse revisie zodat ze weer een hoop jaren mee kunnen gaan.
Instroom en uitstroom
Alle locomotieven die omgespoten zijn zullen gewoon weer meerijden in diensten van NS op de bekende route van de HSL. Op het moment dat er voldoende ICNG-treinstellen zijn ingestroomd zullen er steeds meer TRAXX-locomotieven hun dienst bij NS beëindigen om goederen te rijden bij goederenvervoerders. De locomotieven zijn (na een softwareupdate) toegelaten voor Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland.
Naast de verhuur bij Akiem huurt de NS ook bij Alpha Trains en Macquarie locomotieven, hiervan zijn er inmiddels zestien van de twintig locomotieven ingeleverd. Deze overgebleven vier zullen nog tot eind van dit jaar rijden. Ook deze bij NS uit dienst gestelde locomotieven hebben voortijdig al hun NS-jasje verloren aan een nieuwe grijs met groene uitstraling.
Van koop naar lease
De NS had 2014 tot 2016 in twee fasen bestellingen bij het toenmalige Bombardier gedaan om uiteindelijk over 45 nieuwe locomotieven te beschikken, naast een aantal locomotieven die er werden geleased. Deze zijn ontworpen voor gebruik op de HSL-lijn voor inzet als Intercity Direct, de Intercity Den Haag - Eindhoven en de IC Brussel. Ze worden in sandwich-modus (aan beide kanten een actieve locomotief, red.) gebruikt met getrokken ICRmh-rijtuigen.
Omdat de inzet van de locomotieven altijd van tijdelijke aard is tot dat er voldoende ICNG-treinstellen zijn ingestroomd, heeft de NS in de zomer van 2018 de locomotieven direct verkocht aan Akiem en via een 'sale and leaseback'-overeenkomst weer in dienst genomen. Op deze manier kan de vervoerder de locomotieven op elk moment weer kwijt. Wel is de NS zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Voor dit artikel zijn we opzoek naar aanvullingen. Heb je foto- of videomateriaal of andere informatie die van belang is, dan zien we die graag op ons e-mailadres contact@treinenweb.nl