SBB bestelt FLIRT Evo voor inzet in Zwitserland en Frankrijk
De Zwitserse vervoerder SBB heeft samen met treinbouwer Stadler een contract getekend voor de productie en levering van 33 nieuwe FLIRT EVO-treinstellen. De afroeporder maakt deel uit van de grootste aanbesteding in de Zwitserse spoorweggeschiedenis voor de levering van maximaal 510 treinstellen van dit type.
Vanaf eind 2030 zullen de treinstellen elke 30 minuten een directe verbindingen bedienen op regionale trajecten tussen Noordwest-Zwitserland en de Elzas.
"We zijn er trots op dat we de spoordiensten naar Frankrijk kunnen uitbreiden met ons bewezen bestverkochte FLIRT-model. De ondertekening van deze contractoptie betekent een belangrijke stap voorwaarts voor grensoverschrijdend transport. We kijken ernaar uit om met SBB samen te werken om passagiers meer comfort en flexibiliteit te bieden met onze moderne FLIRT-treinen die zijn geoptimaliseerd om aan de vraag te voldoen, waardoor een betere reiservaring wordt gegarandeerd", aldus Peter Spuhler, voorzitter van de raad van bestuur van Stadler.
Grenspasserende stellen
De Flirt EVO treinstellen hebben twee geïntegreerde tractiestroom- en spoorwegveiligheidssystemen om zowel in Zwitserland als Frankrijk te kunnen rijden. Bovendien kunnen er in Frankrijk maximaal drie FLIRT Evo's gekoppeld rijden. In Zwitserland kan er zelfs met vier stellen tegelijkertijd worden gereden.
De FLIRT-treinen zijn geoptimaliseerd en verbeterd qua totale capaciteit. Ze bieden extra ruimte voor fietsen, kinderwagens en grote vormen van bagage. Net als alle andere treinen zijn deze treinen ook toegankelijk voor passagiers met beperkte mobiliteit. Elke Flirt EVO heeft een totale passagierscapaciteit van 146 zitplaatsen maar kan verder gekoppeld worden met andere stellen voor 292 of 438 passagiers.