Stadler presenteert dit jaar een nieuwe emissievrije regionale trein

Een tot nu toe gepresenteerd front van nieuwe trein. (Foto: Stadler Rail)
Een tot nu toe gepresenteerd front van nieuwe trein. (Foto: Stadler Rail)

De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft tijdens Rail Business Days in het Tsjechische Ostrava een nieuw railvoertuig aangekondigd. De RS Zero zal de opvolger van de RegioShuttle RS1 worden, een trein die bedoeld is voor inzet op korte trajecten. De RS Zero zal in september officieel onthuld worden tijdens InnoTrans Berlin.

De RS Zero zal beschikbaar zijn als een enkeldelige motorwagen of een tweedelig treinstel. Voor de aandrijvingen zijn enkel waterstof- of batterijvoeding te kiezen, maar ook een hybride combinatie is ook mogelijk. De trein beschikt over regeneratief remmen om de tijdens het afremmen opgewekte elektriciteit op te slaan. Aan boord is er plaats voor 70 tot 150 zittende passagiers, afhankelijk of het om een ééndelig of tweedelig exemplaar gaat.

De treinen voldoen aan alle vereiste normen, waaronder de TSI die in Europa geldt. De maximale snelheid is 120 kilometer per uur en de maximale aslast bedraagt ​​18 ton. Het railvoertuig zal een lichtgewicht aluminium constructie hebben. Op een afbeelding wordt een glimp van de trein gepresenteerd, hierop is een kop te zien die enigzins wat weg lijkt te hebben van een FLIRT, maar dan met futuristische front- en sluitseinen. Het is af te wachten of deze trein uiteindelijk een naam krijgt die geheel in de lijn loopt van bijvoorbeeld de acroniemen FLIRT, KISS en SMILE.

Het is de bedoeling dat Stadler in 2026 de trein laat goedkeuren voor gebruik op het spoor.