RailCare neemt eerste Stadler Euro9000 locomotief van ELP in gebruik

De nieuwe Euro9000 locomotief die RailCare in gebruik neemt. (Foto: ELP / RailCare)
De nieuwe Euro9000 locomotief die RailCare in gebruik neemt. (Foto: ELP / RailCare)

Het Zwitserse locomotief-leasebedrijf European Loc Pool (ELP) heeft met trots de overdracht aangekondigd van de eerste van drie Stadler Euro9000-locomotieven aan RailCare AG. Eind vorig jaar tekende RailCare een langlopend, twaalfjarig full-service leasecontract voor drie Euro9000 locomotieven met het leasebedrijf.

De eerste Euro9000-locomotief werd medio mei met succes getest en goedgekeurd in de Stadler-fabriek in Valencia. Op 11 juni 2024 werd deze overgedragen aan RailCare in Braunschweig waarbij het krachtige tractievoertuig voorzien was van bestickering voor COOP, een transportonderneming de zich op externe klanten in Zwitserland richt, en niet verward moet worden met het gelijknamige Nederlandse supermarktconcern.

De locomotieven zullen voornamelijk worden ingezet op de Lötschberg- en Gotthard-routes, maar zijn ook daarbuiten zichtbaar.

Willem Goosen, CEO van European Loc Pool, reageert verheugd: "De levering van de eerste Euro9000 aan RailCare is een belangrijk moment. Wij kijken ernaar uit om de toekomst vorm te geven
van duurzaam goederenvervoer per spoor in Zwitserland samen met RailCare en het bevorderen van innovatieve transportoplossingen."

De volgende tests en goedkeuringen van de Euro9000 voor RailCare worden eind augustus al verwacht,
en de eerste Euro9000 zal onmiddellijk in gebruik worden genomen op Zwitserse routes. Hoewel de locomotiefserie ook in Nederland is toegelaten is het niet duidelijk of deze fraaie locomotief ook straks in Nederland te bewonderen zal zijn.

Stadler Euro 9000

De Euro 9000 heeft vijftig procent meer trekkracht en kracht heeft in vergelijking met standaard vierassige locomotieven, waardoor hij zeer geschikt is voor goederenvervoer, en is toegelaten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en België.

De locomotief heeft een draaistel-opstelling als Co'Co'-locomotief, is voorzien van meerdere spanningssystemen (15/25 kV wisselstroom en 1,5/3 kV gelijkstroom), en heeft een trekkracht vanaf 500 kN en een vermogen tot 9 MW in combinatie met een dieselmotor tot 1,9 MW (2 x 950 kW Caterpillar C32-motoren). De locomotief is uitgerust met ETCS Level 2 baseLine 3, en is verder voorzien van een 3kV DC diesel-boost-modus tot 7,65MW, radiografische afstandsbediening. De locomotief is voorzien van een dieselaandrijving met twee energiezuinige motoren van 950 kW en accu tot 900 kWh.