Ingenieursbedrijf van DB is begonnen met testritten van ICNG voor in Duitsland

De twee ICNG's voor inzet in Duitsland zijn afgelopen periode getest in het Tsjechische Velim. (Foto: VUZ_as (Testcentrum Tsjechië))
De twee ICNG's voor inzet in Duitsland zijn afgelopen periode getest in het Tsjechische Velim. (Foto: VUZ_as (Testcentrum Tsjechië))

Het bedrijf DB Systemtechnik, het ingenieursbedrijf van de Deutsche Bahn, is begonnen met het testen van de ICNG voor inzet in Duitsland. De eerste zelfstandige ritten vonden plaats tussen München en Augsburg waar ook een spoorwegmuseum is gevestigd.

De route tussen beide plaatsen is ongeveer 60 kilometer lang. De proeven werden gedaan met treinstel 3352. Dat is het tweede prototype van een serie van twaalf bestelde treinen voor Nederlandse en Duitse toelating. Bahnpark Augsburg heeft op Facebook foto's gedeeld van het bijzondere bezoek van de ICNG aan het museum.

De NS heeft nog niet bekend gemaakt op welk traject tussen Nederland en Duitsland de treinen uiteindelijk zullen worden ingezet. Ook is niet bekend wanneer de trein voor testritten naar Nederland zal komen.

Duitse toelating

De twee prototypes zijn samen met een extra stel voor België onttrokken uit de bouw van de binnenlandse treinstellen. De in februari bestelde tien treinstellen kosten 150 miljoen euro en de vloot aan ICNG-treinen groeit daardoor met ruim 4.130 zitplaatsen. De treinstellen hebben net als de Belgische variant ook het bekende 'flow-uiterlijk'.

De ICNG's worden door Alstom speciaal geschikt gemaakt om in Duitsland te rijden, waar de bovenleiding een andere spanning kent en waar een ander beveiligingssysteem wordt gebruikt. De stellen kunnen niet in België rijden. De nummerreeks van de nieuwe treinstellen loopt van 3351 tot en met 3362. De levering van de nieuwe stellen zal uiterlijk in 2026 plaatsvinden. Mocht er dan nog geen beoogde route naar Duitsland vast zijn gesteld, dan worden ze tot die tijd in het binnenland ingezet.