Technische storing zorgde voor vertraging bij NMBS
Het treinverkeer bij de NMBS in België werd woensdagmiddag ernstig verstoord vanwege een technische storing. Op diverse locaties in het land stonden treinen tussen de twintig minuten en drie kwartier stil vanwege de storing. Inmiddels rijden alle treinen weer, maar de komende uren worden nog vertragingen verwacht door de resterende hinder.
De verstoring werd omstreeks 13:00 uur gemeld zijn door vervoerder NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel. Het treinverkeer in en rond Luik, Namen, Ottignies, Bertrix en Libramont lag drie kwartier stil. Ook de NMBS-app, de online ticketverkoop en de reizigersinformatie waren verstoord. In Vlaanderen lag het treinverkeer gedurende 20 minuten stil in de regio rond Antwerpen en Mechelen, evenals tussen Dendermonde en Schellebelle. Momenteel zouden de vertragingen afnemen.
'Mogelijke glasvezelproblemen'
"Het probleem werd vermoedelijk veroorzaakt door een menselijke fout tijdens een interventie aan het glasvezelnetwerk”, legt Thomas Baeken van Infrabel uit. "Er moest iets vervangen en hersteld worden, maar daar is het misgegaan. Het probleem is wel na ongeveer 20 minuten opgelost, maar dat had natuurlijk impact op het treinverkeer. Vanwege de storing in de verkeersleidingspost van Luik, verspreidde de verstoring als een sneeuwbaleffect over Wallonië. "We hebben 10 grote seinhuizen en zodra er een probleem is in het seinhuis van Luik, ligt de helft van het treinverkeer in Wallonië plat", legt Thomas Baeken van Infrabel uit tegenover HLN.
Andere oorzaak dan vorige week
Afgelopen vrijdag waren er ook al enkele problemen met de actuele vertrekinformatie en de ticketverkoop via de app, maar dat had betrekking op een softwareprobleem van securitybedrijf CrowdStrike die grote bedrijven als klant heeft, en waar een softwareupdate zorgde voor crashende computers. Het probleem van vandaag staat hier los van.