HSL-spoor in 2026 weer volledig geschikt voor snelheden van 300 km/u

 (Foto: Google Streetview)
(Foto: Google Streetview)

Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu heeft tegenover de Tweede Kamer aangegeven dat er gewerkt wordt aan het herstel van de het HSL spoor tussen Hoofddorp en de Groene Harttunnel. Het benadrukt dat het de bedoeling is dat er uiteindelijk weer treinen met 300 kilometer per uur over kunnen flitsen, maar dat dit nog wel een hoop voeten in de aarde heeft.

Om de problemen met deze hogesnelheidslijn op te lossen, moeten zowel het spoor als de viaducten worden aangepast. Om deze reden rijden de treinen op een deel van het traject nog maar 80 kilometer per uur.

Problemen verspreid over de HSL

De problemen op de HSL, waardoor het treinverkeer aanzienlijk langzamer rijdt, speelt op meerdere plekken, waaronder Rijpwetering, Schuilingervliet, Westrik en Oude Terp, door problemen met de ondergrond. Inmiddels zijn er bij Schuilingervliet al aanpassingen gedaan, maar deze zouden nog niet de juiste resultaten laten zien. Daarom vindt er momenteel extra onderzoek naar plaats. Ook bij Westrik wordt de spoorligging nauwkeurig in de gaten gehouden totdat hier herstel plaats zal vinden.

Bij Oude Terp is er bij de aanleg van de HSL materiaal onder het spoor gebruikt dat door opname van vocht uitzet. Daardoor is het spoor plaatselijk verhoogd. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar wat een passende oplossing is.

Ook naar het herstel van de constructiefouten is onderzoek gedaan door ProRail en Infraspeed. De bevindingen zullen, indien mogelijk, met de Kamer worden gedeeld. De staatssecretaris denkt er ook over na om hiervoor een second opinion in te schakelen. Momenteel ligt de prioriteit op onderzoek naar het volledige herstel van de HSL tussen Hoofddorp en de Groene Harttunnel.

Herstel

Het herstel zal enige tijd duren, en er zal sprake zijn van een tijdelijke buitendienststelling van het spoor, meldt de staatssecretaris: "Voor het herstellen van het landhoofd bij Rijpwetering is een buitendienststelling van minstens twee weken nodig, die gepland moet worden in overleg met vervoerders. ProRail heeft aangegeven dat het herstel daarom pas op z’n vroegst in het voorjaar van 2026 kan plaatsvinden". Al eerder verwachtte ProRail al in 2025 de constructie te herstellen.

De Staatssecretaris hoopt dat ProRail prioriteit aan het herstel blijft geven dat zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd.