Treinstel voor Zweedse vervoersautoriteit Transitio verschijnt in de haven van Moerdijk

De opvallende CAF Civity voor het Zweedse Transitio wacht achter de hekken in de haven van Moerdijk voor verder transport. (Foto: Vincent Barendrecht)
De opvallende CAF Civity voor het Zweedse Transitio wacht achter de hekken in de haven van Moerdijk voor verder transport. (Foto: Vincent Barendrecht)

In de haven van Moerdijk is een opvallende verschijning opgedoken. Een rood Civity treinstel gebouwd door CAF staat op de sporen van de haven. Het treinstel is bedoeld voor het Zweedse leasebedrijf Transitio, en wacht op verder transport naar de Ring van Velim in Tsjechië waar het treinstel testritten zal maken.

De haven rondom Rotterdam is de afgelopen jaren vaker gebruikt voor de levering van CAF-stellen. Zo zijn in het verleden ook de SNG-treinen voor NS geleverd via een bootverbinding tussen het Spaanse Bilbao en de haven van Botlek. De treinen die nu geleverd zijn staan in de Moerdijk-haven.

CAF Civity voor Transitio

Het contract tussen CAF en Transitio werd in 2021 getekend en voorzag in de levering van 28 stellen, waaronder twintig elektrische en acht hybride uitvoeringen. De Zweedse vervoerder heeft nog een optie voor 19 elektrische en zeven hybride treinstellen. De stellen worden uiteindelijk verhuurd aan de vervoersbedrijven die zich in de regio's bevinden.

De levering is enkele maanden uitgesteld. De eerste stellen hadden aan het eind van 2023 de fabriek moeten verlaten, maar dat gebeurde pas in februari van 2024. CAF stelt dat de problematische situatie in de Europese industrie, veroorzaakt door de aanhoudende effecten van de coronacrisis en het conflict in Oekraïne, dit project vertraagde.

Eind juli 2024 werd een trein per schip vanuit Spanje naar de Nederlandse havenstad Moerdijk gestuurd, waar deze werd voorbereid op een gesleept transport naar het testcircuit in Tsjechië. Naar verwachting zal het treinstel komende week uit de haven worden weggesleept. Volgens bronnen zou er nog een tweede treinstel bijkomen.

Specificaties

De technische specificaties van de eenheden omvatten een lengte van 76 meter voor de elektrische versie en 64 meter voor de hybrideversie. De capaciteit bedraagt 190 zitplaatsen voor de elektrische en 140 zitplaatsen voor de hybride. De maximale snelheid is 200 kilometer per uur, en in dieselmodus bereikt het een snelheid van 160 km/u. De eenheden zijn uitgerust met de signaleringssystemen ETCS L2 en STM. Voor passagiers zijn er voorzieningen zoals WiFi, werktafels, stopcontacten, bagageruimte en twee (drempelvrije) toiletten.

Inzet

De treinen zullen op de volgende trajecten gaan rijden. De planning is dat ze in 2026 in dienst zullen komen, en zullen rijden op de volgende trajecten.

  • Jönköping - Nässjö - Alvesta - Växjö
  • Värnamo - Växjö
  • Växjö - Älmhult - Hässleholm
  • Nässjö - Tranås
  • Karlskrona - Emmaboda - Kalmar
  • Kalmar - Linköping
  • Västervik - Linköping.