Merwedelingelijn gaat op de schop voor nieuwe treinen

Een GTW van Qbuzz op de Merwedelingelijn (Foto: Treinenweb)
Een GTW van Qbuzz op de Merwedelingelijn (Foto: Treinenweb)

De Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen waar Qbuzz op rijdt gaat op de schop. Omdat er vanaf 2027 nieuwe treinen gaan rijden, moet de infrastructuur worden aangepast. Een van de werkzaamheden is de aanleg van ERTMS. De klus is vorige week dinsdag aan ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gegund.

"De infrastructuur van de MerwedeLingeLijn moet geschikt zijn voor de nieuwe treinen", vertelt Lex Schoenmaekers die projectmanager bij ProRail is. De plannen worden uitgevoerd in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincie Zuid-Holland en Qbuzz.

Omdat de nieuwe treinen langer zijn, moet er onderzocht worden welke perrons er verlengd moeten worden, daarnaast moet er ook onderzoek worden gedaan naar de energievoorziening omdat de nieuwe CAF Civity treinen (bekend van de NS SNG-Sprinter) straks meer vermogen gebruiken in tegenstelling tot de E-GTW treinen van Stadler uit 2008. Een andere aanpassing is de aanleg van ERTMS-systemen op en langs het spoor, omdat de nieuwe treinen worden voorzien van ETCS.

Ook is er voor het ingenieursbureau de uitdaging om te zoeken naar een nieuwe opstelplek om de treinen te parkeren voor klein onderhoud, schoonmaak of legen van toiletten. De huidige plek is daarvoor te krap om de nieuwe treinen te kunnen ontvangen, en de huidige treinen hebben geen toiletten, en er is momenteel dus geen speciaal verwerkingspunt hiervoor.