Stadler presenteert volledige uiterlijk van nieuwe emissievrije RS Zero
In juni heeft treinfabrikant Stadler de RS ZERO gepresenteerd. De opvolger van de Regio-Shuttle RS1. In tegenstelling tot deze trein uit 2003 is de RS Zero duurzamer en CO2-emissievrij. De trein wordt deze maand op de vakbeurs InnoTrans in Berlijn gepresenteerd.
Al eerder in juni liet Stadler een kleine glimp van de trein zien op een duistergekleurde conceptafbeelding, maar met de Duitse expositie in het verschiet wordt het tijd voor meer details, en dus hebben de Zwitersen het gehele uiterlijk naar buiten gebracht.
Opbouw
De RS Zero zal beschikbaar zijn als een enkeldelige motorwagen of een tweedelig treinstel. Voor de aandrijvingen zijn enkel waterstof- of batterijvoeding te kiezen, maar ook een hybride combinatie is ook mogelijk. De trein beschikt over regeneratief remmen om de tijdens het afremmen opgewekte elektriciteit op te slaan. Aan boord is er plaats voor 70 tot 150 zittende passagiers, afhankelijk of het om een ééndelig of tweedelig exemplaar gaat.
De treinen voldoen aan alle vereiste Europese normen. De maximale snelheid is 120 kilometer per uur en de maximale aslast bedraagt 18 ton. Het railvoertuig zal een lichtgewicht aluminium constructie hebben waar Stadler al jarenlang ervaring mee heeft. Het front van de trein lijkt enigszins op die van de succesvolle FLIRT, maar dan met futuristische front- en sluitseinen. Het is af te wachten of deze trein uiteindelijk een naam krijgt die geheel in de lijn loopt van bijvoorbeeld de acroniemen FLIRT, KISS en SMILE.
Indienststelling
De trein zal volgens Stadler vanaf 2026 in dienst gesteld kunnen worden. Momenteel hebben er nog geen geïnteresseerde partijen bij de treinbouwer gemeld, maar met de presentatie op InnoTrans, verwachten ze dat het niet lang meer zal duren.
Het is nog niet duidelijk of de trein in de toekomst ook in Nederland te vinden zal zijn. Er zijn wel diverse trajecten waar deze trein goed bij zal passen, zoals mogelijk in de Achterhoek als de huidige diesel GTW's een keer vervangen gaan worden, of misschien wel voor de aanbesteding naar waterstoftreinen in Groningen. Maar ook in andere landen zal naar verwachting de belangstelling groot zijn, en met name in landen waar veel niet-geelektrificeerde spoorlijnen zijn. Hoe dan ook: In de toekomst gaan we ongetwijfeld deze trein op het spoor zien.
InnoTrans 2024
Meer over deze trein volgt later in een aparte reportage, nadat deze gepresenteerd is op InnoTrans Berlijn 2024.