Opnieuw vertraging voor levering van Coradia Max voor LNVG
Opnieuw is er een vertraging voor de levering van de Alstom Coradia Max voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG. Hoewel de eerste levering aan het eind van 2024 had moeten beginnen zal dit niet eerder zijn dan het eind van 2025. LNVG heeft teleurgesteld gereageerd op de nieuwe vertraging.
De autoriteit heeft 34 Alstom Coradia Max dubbekdekstrein besteld, met de verwachting dat deze vanaf december 2024 ingezet konden worden op de RE1 (Hanover-Bremen-Oldenburg-Norddeich), RE 8 (Hanover-Bremen-Bremerhaven) en de RE 9 (Bremerhaven-Bremen-Osnabrück). Echter werd aan het eind van 2022 bekend gemaakt dat er aan het eind van 2024 maar 10 van de 34 bestelde treinen voltooid zouden zijn. Nu is de vertraging bijgesteld naar 20 in dienst gestelde stellen aan het eind van 2025, waarna de rest in de maanden daarna zal volgen. De reden van de eerdere vertraging is onder meer de oorlog in de Oekraïne en de coronapandemie.
De nieuwe vertraging zou volgens Alstom te maken hebben de verlenging van de toelatingsperiode. Deze periode is van belang om de trein toe te mogen laten op het Duitse spoorwegnet. Momenteel worden er toelatingsritten uitgevoerd op de Ring van Velim in Tsjechië.
Tijdens InnoTrans Berlin 2024 van 24 tot en met 27 september zal deze trein ook gepresenteerd worden door Alstom. Na het evenement zal er een reportage op Treinenweb verschijnen over deze dubbeldekstrein.
InnoTrans 2024
Tijdens InnoTrans Berlin 2024 van 24 tot en met 27 september zal deze trein ook gepresenteerd worden door Alstom. Na het evenement zal er een reportage op Treinenweb verschijnen over deze dubbeldekstrein.