Failliete Dinner Train dupeert 3420 klanten en laat schuld van 1,2 mln euro achter

Het onlangs failliet verklaarde rijdende restaurant Dinner Train dupeert 3420 klanten en laat een schuld van 1,2 miljoen euro achter. (Foto: Stefan Geertsen)
Het onlangs failliet verklaarde rijdende restaurant Dinner Train dupeert 3420 klanten en laat een schuld van 1,2 miljoen euro achter. (Foto: Stefan Geertsen)

In totaal zijn er 3420 klanten met onbruikbare tickets die gedupeerd zijn door de Dinner Train die recentelijk faillissement heeft aangevraagd. Dit blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curator die is aangesteld om de financiën te beheren van de organisatie die in een rijdende trein diners aanbood.

Eind augustus ging het bedrijf failliet nadat meerdere ritten werden geannuleerd. Het bedrijf laat een aanzienlijke schuld na van minstens 1,2 miljoen euro.

Schuld

Een groot deel van de schuld bestaat uit de verkochte dinertickets, die in totaal een waarde vertegenwoordigen van bijna 870.000 euro. Daarnaast hebben verschillende leveranciers nog vorderingen openstaan bij het in Oisterwijk gevestigde bedrijf. Deze schulden bedragen momenteel 300.000 euro, maar dit bedrag kan oplopen, aangezien niet alle leveranciers zich nog hebben gemeld. Ook de Belastingdienst heeft een openstaande vordering. Alle gereserveerde klanten zouden als laatste in de rij staan bij de curator.

Onderzoek naar faillissement

Curator Fred Froger onderzoekt de precieze oorzaken van het faillissement, maar heeft al aangegeven dat het bedrijf grote financiële moeilijkheden had door de coronapandemie en de energiecrisis die ontstond na de Russische inval in Oekraïne. Tijdens de lockdowns in de coronaperiode konden de luxe diners in de trein niet doorgaan, wat leidde tot omzetverlies.

In 2022 stegen de kosten voor elektriciteit om de treinen te laten rijden enorm, kosten die Dinner Train niet meer kon doorberekenen aan klanten die hun tickets al eerder hadden gekocht. In de jaren daarna vielen er regelmatig treinen uit door technische problemen, wat leidde tot een sterke daling in reserveringen. Uiteindelijk besloot het bestuur om zelf faillissement aan te vragen.

Eerder deze maand werd er bekend gemaakt dat er vier investeerders zich gemeld zouden hebben voor een mogelijke overname. Het is niet bekend of hier inmiddels voortgang in is, en of er investeerders zijn die zich terug hebben getrokken.