Minder roodrijders bij overwegen sinds plaatsing flitscamera's

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

De flitscamera's van ProRail die gevaarlijk gedrag bij overwegen vastleggen werpen zijn vruchten af. Een halfjaar geleden werden ze in gebruik genomen om wegverkeer, wat door rood licht rijdt, of door gesloten slagbomen te rijden, te bestraffen. Inmiddels zijn er al 6.000 boetes uitgedeeld en ziet ProRail ook een gedragsverandering.

Inmiddels zijn er op vijftien locaties in Nederland flitscamera's geplaatst die de overtredingen vastleggen. Afgelopen maandag ging de twaalfde camera in werking aan de Stationsweg in Baarn. Voordat een flitscamera daadwerkelijk begint met handhaven, is er altijd een overgangsperiode. Het doel van deze camera's is om bestuurders van voertuigen zoals auto's, scooters en speedpedelecs te bekeuren en zo de veiligheid te vergroten.

6.000 boetes vanwege gevaarlijk gedrag

Sinds de start van de handhaving in februari 2024, te beginnen in Bunnik, heeft ProRail meer dan 6.000 boetes uitgeschreven voor onveilig oversteken. Deze boetes zijn voornamelijk in de regio's Utrecht en Noord-Holland uitgedeeld. Het hoge aantal boetes toont aan dat veel mensen de regels rond spoorwegovergangen niet naleven. Toch ziet ProRail ook positieve resultaten, want er is sprake van gedragsverandering, wat het uiteindelijke doel van de flitscamera's is. Het gaat niet om de boetes, maar om het bevorderen van de veiligheid.

Uit de cijfers blijkt dat het onveilige gedrag inderdaad afneemt naarmate de camera's langer actief zijn. In Bunnik werden in de beginfase nog gemiddeld 25 boetes per week uitgedeeld, wat nu is gedaald naar ongeveer 10 per week. Een vergelijkbare daling werd gezien in Bussum, waar het aantal boetes in de eerste vijf weken halveerde. In Baarn, waar de camera nu een maand actief is, zijn al 130 boetes uitgeschreven.

Boetes

De boetes zijn niet mild. Bestuurders van auto's, motoren en vrachtwagens krijgen een boete van €300,-, terwijl brom- en snorfietsrijders €210,- moeten betalen. Het merendeel van de boetes betreft auto's, omdat zij het vaakst de regels overtreden. De boete wordt niet automatisch verstuurd; de beelden van de overtreding worden eerst beoordeeld door een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van ProRail, die controleert of de overtreding inderdaad heeft plaatsgevonden.