Nieuwe verbinding naar Brussel gaat EuroCity Direct heten

De nieuwe ICNG trein die van Lelystad naar Brussel-Zuid zal rijden. (Foto: Joppe Kaufmann)
De nieuwe ICNG trein die van Lelystad naar Brussel-Zuid zal rijden. (Foto: Joppe Kaufmann)

Vanaf afgelopen maandag is de nieuwe intercity naar Brussel commerciële proefritten gaan maken. Afgelopen woensdag konden reizigers met een buitenlandse bestemming eindelijk meerijden in de deze nieuwe trein. De nieuwe treindienst zal tussen Lelystad en Brussel-Zuid rijden en gaat officieel vanaf 15 december officieel in dienst met een uursfrequentie.

De trein zal straks 16 keer per dag in een uursdienst gaan rijden tussen Lelystad en Brussel-Zuid. In de dienstregeling zal de trein afwisselend in Nederland de bestemming Lelystad of Amsterdam-Zuid hebben. De definitieve dienstregeling zal binnenkort door NS worden vrijgegeven, maar inmiddels is het duidelijk dat de trein een tijdswinst zal halen van ongeveer 40 minuten. Dit is mogelijk doordat de trein een tussenstop op Breda, Noorderkempen en Brussel Airport zal overslaan.

Testritten

De testritten zijn tussen Lelystad en Amsterdam Zuid niet toegankelijk voor reizigers. De ritten die wel toegankelijk zijn voor reizigers staan in de NS Reisplanner. In hoeverre de ritten alleen toegankelijk zijn voor reizigers met een uitnodiging, of voor iedereen met een open ticket heeft NS International niet duidelijk gemaakt. Wel is de huidige dienstregeling (https://treinposities.nl/treinseries/9500/2024-10-10) inmiddels bekend. Tot het einde van de maand staan er nog testritten gepland. Hoe reizigers zich hiervoor kunnen aanmelden heeft de NS niet bekend gemaakt. De ritten worden ingelegd met 160 kilometer per uur, zodat er later nog kan worden opgeschroefd naar 200 kilometer per uur, wat de topsnelheid is van deze trein.

Verschillen

Deze nieuwe ICNG-treinen worden ook aangeduid met ICNG-B. De eerste twee werden al vanaf 2021 uitgetest. Vanaf december 2022 kwam het derde testtreinstel aan die voorzien was in de nieuwe 'flow' kleurstelling, die we ook terugzien op de vernieuwde VIRM-dubbeldekkers en de Vectron-locomotieven. Vanaf november 2023 kwam de definitieve levering van de ICNG op gang. Een groot deel hiervan moet nog in de fabriek van Alstom worden aangepast aan de huidige eisen, wat ook bekend staat als 'retrofitten'.

In de treinen is plek voor 413 reizigers, wat iets minder is dan de ICNG voor het binnenland. Dit komt door de inbouw van extra toiletten en bagageruimte. De NS is al langere tijd aan het testen en heeft dat testen deze week opgevoerd. Inmiddels zijn er tien stellen in Nederland die ingezet kunnen worden in deze treindienst. Meerdere keren per dag rijden er nieuwe treinen over de route en vanaf vandaag gebeurt dit ook met reizigers. Uiteindelijk moeten er straks 21 stellen beschikbaar zijn zodat de getrokken ICR-rijtuigen uitgefaseerd kunnen worden.

Eurocity Direct

De nieuwe treindienst zal de naam Eurocity Direct gaan krijgen. Dat heeft NS woensdag bevestigd tegenover Treinreiziger.nl. De EuroCity Direct is een internationale treinverbinding die in België niet beschikbaar is voor binnenlandse reizen. Binnenkort zal NS de definitieve dienstregeling bekend maken. Het is nog niet bekend of de naam EuroCity Direct ook gebruikt zal worden voor andere internationale bestemmingen. Ook is nog niet bekend of de NS de huidige prijzen voor de treindienst zal hanteren.

De naam EuroCity wordt sinds 1987 gebruikt voor internationale langeafstandstreinen, met de voorwaarde dat er catering aan boord moet zijn. Bij de nieuwe trein Lelystad-Brussel is het echter nog niet duidelijk of deze voorziening er zal zijn. Momenteel rijdt er geen EuroCity in Nederland; de laatste was in 2004. De naam EuroCity Direct is nieuw. Het lijkt erop dat de eis voor catering is vervallen, aangezien recente EuroCity-treinen, zoals Brussel-Parijs en Hamburg-Kopenhagen, ook zonder catering rijden.