Amsterdam Centraal viert zaterdag zijn verjaardag

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Dinsdag 15 oktober viert station Amsterdam Centraal zijn honderdvijfendertigste verjaardag. Bezoekers kunnen deze dag genieten van een diverse festiviteiten. De vlag wordt uitgehangen en 's avonds treedt het koor Dunya op, een multicultureel koor van tweeëntwintig nationaliteiten. Ook zal de Koninklijke Wachtkamer worden geopend voor geïnteresseerden

Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden voor een gratis rondleiding in de Koninklijke wachtkamer de komende drie weekenden, van 12 tot en met 27 oktober. Het optreden van het koor Dunya vindt plaats om 19.15 uur in de monumentale Cuypershal. Ook roept de NS iedereen op die een ode wilt uitbrengen aan Amsterdam Centraal, om deze te delen op sociale media onder de hashtag #OnsAmsterdamCentraal.

Historie

Het station is op 15 oktober 1889 in gebruik genomen. Op een gemiddelde werkdag verwelkomen we ondertussen ruim 200.000 reizigers en bezoekers. In 1869 is opdracht gegeven voor de aanleg van het Centraal Station in Amsterdam. Een kunstmatig aangelegd eiland in het IJ betekende de start voor het monument zoals we het nu kennen. Aan de westkant lag Willemspoort, het eindstation van de lijn naar Haarlem. Aan de oostkant lag het station Weesperpoort, eindstation van de Rijnspoorweg (Utrecht – Arnhem – Keulen). Om een samenhangend spoorwegnet in ons land op te zetten voerde de regering de Spoorwegwet in. Voor Amsterdam betekende dit een verbinding met Den Helder en de bouw van een centraal personen- en goederenstation, waar de bestaande en nieuwe lijnen samen kwamen.

Architectuur

Amsterdam Centraal is een historisch monument aan de centrumzijde. Aan de IJ-zijde van het station is een moderne tweede hoofdentree gebouwd, de IJ-hal. Het historische monument is ontworpen door Pierre Cuypers. Samen met A.L. van Gendt ontwierp hij het internationaal bekende gebouw. Rijkelijk versierd met ornamenten. Later ontwierp zijn zoon, Jos (of Joseph) Cuypers, het postgebouw (de Oost) aan oostelijke zijde en het IJ-gebouw aan de IJ-zijde van het station. Het gerestaureerde deel van het IJgebouw is nu weer te zien wanneer je via de IJ-hal de IJ-passage in loopt.

Werkzaamheden

Amsterdam Centraal is logischerwijs na 135 jaar nog steeds niet af, omdat de stroom aan reizigers en het treinverkeer steeds maar blijft toenemen. Het aantal reizigers zal toenemen van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030.

Spoorbeheerder ProRail werkt de komende zeven jaar intensief aan station Amsterdam Centraal. De perrons worden verbreed en verlengd, er komt een fietsenstalling voor 8.500 fietsen en een bredere oostelijke reizigerstunnel met winkels. Daarnaast worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en wordt een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht aangelegd. Ondanks de omvangrijke werkzaamheden blijven treinen rijden en blijft het station open, maar kan er soms sprake van hinder zijn. Ook komt er meer ruimte voor treinen en goederenvervoer, wat de verbinding tussen Amsterdam, Nederland en Europa versterkt.

De komende zeven jaar zullen reizigers nog veel gaan merken op en rond het station.