NOVB doet eigen onderzoek naar goedkope kortingskaart voor openbaar vervoer

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten om een onderzoek in te stellen naar een nieuwe kortingskaart die voordeliger zou zijn dan het eerder door de Tweede kamer voorgestelde NLticket.

Staatssecretaris Chris Jansen informeerde de Tweede Kamer hierover. Het originele idee van een NL-ticket werd vorig jaar door de Tweede Kamer voorgesteld, geïnspireerd door het Duitse model, waarbij reizigers voor een vast bedrag onbeperkt met het openbaar vervoer kunnen reizen. Uit onderzoek blijkt echter dat het NL-ticket voornamelijk voordelig zou zijn voor treinreizigers en weinig impact zou hebben op reizigers met ander openbaar vervoer. Bovendien zou het ticket nauwelijks nieuwe reizigers aantrekken. Daarom wordt nu gekeken naar een beter alternatief dat breder inzetbaar is in het openbaar vervoer.

Abonnement via OVpay

In plaats van het eerder voorgestelde NL-ticket, kiest het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) nu voor een alternatief reisproduct. Dit OVpay-abonnement zou reizigers voor 10 euro per maand in de daluren onbeperkt toegang geven tot bus, tram en metro, en 60% korting bieden op treinreizen tijdens daluren. Het NOVB verwacht dat deze optie meer nieuwe reizigers zal aantrekken dan het NL-ticket, omdat het voordeliger is voor een bredere groep gebruikers.

Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) blijkt dat vooral huishoudens met lage inkomens afhankelijk zijn van bus, tram en metro. Investeringen in regionaal openbaar vervoer zouden daarom effectiever zijn voor deze groep dan investeringen in treinvervoer, volgens het NOVB. Ook heeft het Nibud onlangs aangetoond dat steeds meer mensen moeite hebben om hun vervoerskosten te betalen, wat het belang van betaalbaar openbaar vervoer onderstreept.

De kosten van het nieuwe kortingskaartje zijn hoger dan die van het voorgestelde NL-ticket. Terwijl het NL-ticket zou leiden tot een inkomstenderving van 330 miljoen euro voor ov-bedrijven, wordt bij het nieuwe kaartje een verlies van 420 miljoen euro verwacht. Een financiële bijdrage van de overheid is hierbij niet voorzien, aldus staatssecretaris Jansen.

In het vervolgonderzoek zal het NOVB onderzoeken of het nieuwe kaartje specifiek gericht kan worden op doelgroepen, zoals mensen met lage inkomens. De resultaten van dit onderzoek worden halverwege 2025 verwacht.

Rover: Heel Holland Reist

Reizigersorganisatie Rover voert momenteel een campagne voor een NL-ticket naar Duits voorbeeld, die in twee weken tijd al meer dan 10.000 steunbetuigingen heeft verzameld. Rover vindt dat er in Nederland te weinig wordt gedaan om meer mensen het openbaar vervoer in te krijgen. Volgens hen is het beter om veel mensen met een goedkoop kaartje in bus en trein te laten reizen dan weinig mensen met een duur kaartje.

Rover ziet de nieuwe ontwikkelingen rond het OV-kaartje als een positieve stap. "Het is een goed startpunt om te beginnen bij reizigers die door de hoge prijs van het openbaar vervoer niet of onvoldoende kunnen reizen," zegt Rover-directeur Freek Bos. Hij benadrukt dat dit voorstel een opstap kan zijn naar een landelijk breed ticket. De campagne 'Heel Holland Reist' blijft doorgaan, want volgens Bos is het onderwerp nog steeds onderdeel van de politieke besluitvorming, met een uitgewerkt voorstel verwacht in 2025.

Bron: Treinreiziger.nl