Leo Mobility neemt deel van ICR-rijtuigen over

Een ICR-rijtuig van de NS die we mogelijk over een periode in het Oostblok zien rijden.  (Foto: TGr_79)
Een ICR-rijtuig van de NS die we mogelijk over een periode in het Oostblok zien rijden. (Foto: TGr_79)

Afgelopen dinsdag zijn 25 voormalige NS-rijtuigen (type ICRm) aangekomen in Tsjechië. De railvoertuigen zijn in 2023 gekocht door Train Charter Service, die ze weer verkocht lijkt te hebben aan het vervoersbedrijf Leo Mobility. Het transport vond maandag plaats.

De Tsjechische spoorwegwebsite zdopravy.cz heeft inmiddels bevestigd dat 72 rijtuigen zijn verkocht aan een bedrijf van Leo Mobility, dat ze zal leasen aan een exploitant die later nog bekend zal worden gemaakt. In de aankoop bevinden zich ook aan aantal stuurstandrijtuigen.

Hierbij is het bijzonder om te noemen dat de kop van deze rijtuigen, die in de jaren 2000 zijn ontstaan bij de verbouwing van een aantal rijtuigen, ook in Tsjechië is gefabriceerd. Het is niet bekend wat er met de stuurstandrijtuigen gaat gebeuren. Deze zijn normaal enkel geschikt om in combinatie met een NS1700-locomotief te rijden. Mocht een andere vervoerder de stuurstanden weer willen gebruiken zullen ze technisch gezien aan moeten worden gepast voor de andere aanwezige locomotief.

Begin dit jaar sloot Leo Mobility een deal met ÖBB voor de huur van 33 ex-DB-passagiersrijtuigen. Er worden op termijn nog twee transporten verwacht. De rijtuigen staan momenteel in afwachting van het transport op het Limburgse spooreplacement van Gekkengraaf. De NS heeft ze afgelopen jaren al deels afgestoten vanwege de opkomst van de ICNG-treinstellen. Naar verwachting zal NS medio volgend jaar afscheid nemen van alle getrokken rijtuigen.