Dinner Train maakt geen doorstart na faillisement
Dinner Train, een bedrijf dat luxe diners in een trein organiseerde, maakt definitief geen doorstart. Volgens curator Fred Froger heeft geen enkele partij interesse om het concept over te nemen. Dit betekent dat de 3.420 verkochte tickets waardeloos lijken te zijn geworden, en dat veel klanten teleurgesteld achterblijven.
Het in Oisterwijk gevestigde bedrijf Train Charter Events ging in augustus failliet, waarna de curator de afgelopen maanden heeft gekeken of een doorstart mogelijk was. Hoewel er vier organisaties in de rij stonden bleek dat niet haalbaar. Het bedrijf zou een schuld van 1,2 miljoen euro achter hebben gelaten.
Opeenstapeling van problemen
Het faillissement van Dinner Train is te wijten aan verschillende problemen die zich de afgelopen jaren opstapelden, aldus Froger. De eerste klap kwam tijdens de coronapandemie, toen het bedrijf zijn ritten moest annuleren vanwege lockdown-maatregelen. Dit werd gevolgd door de energiecrisis die begon na de Russische inval in Oekraïne. Stijgende stroomprijzen in 2022 maakten het rijden van treinen aanzienlijk duurder, terwijl Dinner Train deze kosten niet kon doorberekenen aan klanten die hun tickets al hadden gekocht
Daarnaast had Dinner Train in het verleden zijn eigen treinstellen voor zijn dinerritten, maar deze werden enkele jaren geleden verkocht, waardoor het bedrijf afhankelijk werd van Train Charter Service uit 's-Hertogenbosch om de treinen van te huren. Omdat er nu weinig waardevolle bezittingen over zijn, blijft er volgens Froger niet veel over om over te nemen. In totaal blijven klanten met waardeloze tickets achter voor een gezamenlijke waarde van 870.000 euro, naast andere schulden van het bedrijf aan de Belastingdienst en leveranciers.
Geschiedenis
In 2015 startte Railpromo samen met kok Edwin Soumang het Panorama Rail Restaurant, een rijdend restaurant vanuit Amsterdam dat zich richtte op zowel nationale als internationale gasten. Het bestond uit twee buffetrijtuigen en een panoramarijtuig, oorspronkelijk afkomstig van de luxe internationale trein "Rheingold" uit de jaren '50. Vanuit de glazen koepel in dit rijtuig konden gasten genieten van landschappen als het Rijngebied en de Alpen, voortgetrokken door een historische locomotief uit de 1200-serie.
De openingsrit vanaf Amsterdam Centraal Station werd gevierd met chef-kok Julius Jaspers, die het diner samenstelde, en de toenmalige burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan. Het traject omvatte een bijna drie uur durende tour door het Groene Hart en langs steden als Haarlem, Leiden, en Rotterdam.
Eind 2018 besloot Railpromo het concept te herzien en introduceerde het de Dinner Train, waarbij vanuit verschillende steden in Nederland werd vertrokken. Om aan de groeiende vraag te voldoen, werden twee extra rijtuigen van BahnTouristikExpress (BTE) en drie locomotieven van de serie 1700 (voormalige NS-locomotieven) aangeschaft. De eerste rit van dit nieuwe concept vond in maart 2019 plaats, startend vanuit Rotterdam.
Op 6 augustus 2019 werd Railpromo failliet verklaard. Enkele maanden later, op 1 oktober 2019, kondigde de curator aan dat het merk en concept Dinner Train waren overgenomen door Train Charter Events, geleid door Tim Beltz en Harco van Ommen. Eind oktober 2019 vond de eerste rit onder de nieuwe eigenaren plaats in ’s-Hertogenbosch waarna andere steden volgden.
Uiteindelijk ging Train Charter Events in augustus 2024 failliet na een opeenstapeling van problemen. De maanden daarvoor vielen er ook al ritten uit. De website is inmiddels ook onbereikbaar geworden.