Nieuwe HLE17 locomotieven voor NMBS maken proefritten in Tsjechië

Het uiterlijk van de nieuwe HL17 locomotieven; een TRAXX-3 MS locomotief van Alstom. (Foto: Alstom)
Het uiterlijk van de nieuwe HL17 locomotieven; een TRAXX-3 MS locomotief van Alstom. (Foto: Alstom)

De eerste twee Traxx-3 MS locomotieven voor de Belgische NMBS zijn afgelopen maand bij Alstom de fabriek uitgerold. Deze maken momenteel samen met twee I11-rijtuigen van de NMBS proefritten op het testcircuit van Velim in Tsjechië. De locomotieven kunnen een topsnelheid halen van 200 km/u en zullen in de toekomst gaan rijden in België en Nederland.

Alstom heeft in 2022 samen met de NMBS een raamovereenkomst getekend voor de levering van 50 elektrische meerspannings TRAXX-3 locomotieven aan de NMBS in België voor gebruik bij haar reizigersdiensten. De eerste bestelling heeft een waarde van 120 miljoen euro en is goed voor de levering van 24 locomotieven. Bij de NMBS zal de locomotief HLE17 genoemd worden. De eerste twee locomotieven hebben de nummers 1701 en 1702.

De locomotieven zullen gebruikt worden voor de nieuwe Eurocity die de NMBS laat rijden tussen Rotterdam en Brussel. Momenteel wordt er nog gebruik gemaakt van de Traxx-2 MS, met een reeks locomotieven die voorheen geleased werden door NS. De nieuwe kleurstelling is ongeveer gelijk met de die van de nieuwe Traxx-locomotief.

Traxx-3 MS

Deze nieuwe locomotieven zullen worden ingezet voor binnenlandse en grensoverschrijdende ritten op geëlektrificeerde netwerken in België, Nederland, Luxemburg en Duitsland, waaronder een aantal hogesnelheidslijnen. De locomotieven zijn geschikt voor diverse spanningen: 1,5 kV DC in Nederland 3 kV DC in België, 15 kV AC in Duitsland en 25 kV AC in België, Nederland en Luxemburg. Ook zijn ze geschikt voor de beveiligings- en signaleringssystemen ECTS, TBL1+ (België), ATB (Nederland) en LZB/PZB (Duitsland).

De nieuwe Traxx-locomotief is ontworpen in de vestiging van Alstom in Mannheim en wordt geproduceerd in de vestiging in het Duitse Kassel. De draaistellen worden geleverd door de vestiging in Siegen, terwijl de carrosserieconstructies worden gemaakt in het Poolse Wroclaw. De Alstom-vestiging in het Belgische Charleroi levert de installatie voor het gebruik van de beveiligings- en signaleringssystemen.

Levering

NMBS verwacht dat de locomotieven in 2026 geleverd zullen worden, waarbij alle locomotieven in 2027 in dienst worden genomen. Voor zover bekend is dit type locomotief nog niet in Nederland toegelaten. Op den duur zal de locomotief ook in Nederland zijn proefritten maken.