Railcare geeft acht oude ÖBB-locomotieven uit 1144-serie grote opknapbeurt

De 1144 045 zal ook na zijn modernisering in Scandivaië worden ingezet. Hier staat deze in 2012 te wachten op inzet op het station van Lienz. (Foto: Treinenweb.nl)
De 1144 045 zal ook na zijn modernisering in Scandivaië worden ingezet. Hier staat deze in 2012 te wachten op inzet op het station van Lienz. (Foto: Treinenweb.nl)

Acht oude locomotieven uit de historische 1144-serie die vanaf de jaren '70 bij de ÖBB in Oostenrijk dienst hebben gedaan zullen een opknapbeurt krijgen. Hierna zullen ze in Noorwegen en Zweden worden ingezet bij de goederenvervoerder Grenland. De opknapbeurt zal door Railcare worden uitgevoerd.

De locomotiefwerkplaats van Railcare in Långsele zal de acht locomotieven van de klasse 1144 van een moderne upgrade voorzien. Dit gebeurt in drie fasen: Eerst vindt er een controle van de belangrijke onderdelen plaats om ervoor te zorgen dat de locomotieven in goede staat zijn, terwijl de werkomgeving van de machinist wordt geüpgraded met een ergonomischere en modernere cabine. Vervolgens worden de locomotieven aangepast om het zware Scandinavische klimaat aan te kunnen, inclusief de revisie van pantografen en de installatie van klimaatbescherming. Ze worden ook geschilderd in de kleuren van Grenland Rail.

Als laatste krijgen de locomotieven moderne veiligheidsapparatuur. Vier van de locomotieven krijgen ATC (Automatic Train Control), terwijl de andere vier worden uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Ook worden de locomotieven voorzien van radiobesturing.

Gered van de sloop

De vierassige locomotief van de klasse 1144 werd van eind jaren 70 tot midden jaren 90 in Oostenrijk geproduceerd. De locomotieven die worden overgenomen (1144 003, 010, 018, 019, 020, 023, 024, 045) zijn tot 2023 in Oostenrijk in gebruik geweest en werden in Roemenië geselecteerd om te worden gesloopt. Op het laatste moment wisten de locomotieven deze dans te ontspringen om langer van hun diensten te kunnen profiteren.

"Door de locomotieven aan te passen voor de Scandinavische markt, waar winterse klimaten en hoge eisen aan betrouwbaarheid de norm zijn, wordt een cirkel gesloten tussen de geschiedenis van de 1144-locomotief en zijn toekomstige rol op de Scandinavische sporen", zegt Patrik Söderholm, Operations Manager bij Railcare Lokverkstad. Railcare verzorgt het gehele revisieproces, van ontwerp en integratie tot de verplichte goedkeuring door de European Railway Authority (ERA).