Amerikaanse TEXRail schaft vier extra FLIRT-treinen aan bij Stadler

Treinfabrikant Stadler en het Amerikaanse Trinity Metro hebben deze week een contract getekend voor vier extra diesel-uitvoeringen van de FLIRT. De eerste treinen werden al sinds 2019 in gebruik genomen in Fort Worth, wat in de staat Texas ligt.

Met meer dan 3 miljoen reizigers sinds de introducering in december 2019, blijft vervoerder TEXRail groeien als een belangrijk vervoerder voor Noord-Texas. Om zich voor te bereiden op de toekomst heeft Trinity Metro daarom vier extra treinstellen aangeschaft, waarvan de levering in 2027 wordt verwacht.De nieuwe treinen worden net als de vorige treinstellen bij Stadler in Salt Lake City gebouwd. Het ging toen om het eerste project waarin Stadler op Amerikaanse grond de treinen mocht fabriceren.

Ruimere dienstregeling

De uitbreiding van de vloot is hard nodig omdat Trinity Metro in de middag de frequentie wilt verhogen naar 30 minuten waar nu nog een uursdienst gereden wordt. "TEXRails opmerkelijke succes onderstreept de cruciale rol in het transportnetwerk van Noord-Texas", aldus Rich Andreski, President en CEO van Trinity Metro. "Deze uitbreiding van de vloot bouwt voort op dat succes, terwijl we werken aan het creëren van een transportsysteem van wereldklasse dat niet alleen voldoet aan de behoeften van vandaag, maar ook innovatie, economische groei en connectiviteit voor de toekomst stimuleert."

"De vraag naar TEXRail blijft stijgen en deze nieuwe treinstellen stellen ons in staat om hoge servicenormen te handhaven en tegelijkertijd meer reizigers te huisvesten", aldus Reed Lanham, Vice President van Trinity Metro. "Met de recente serviceverbeteringen en de komende uitbreiding van het Medical District, richten we ons op het bieden van een uitzonderlijke ervaring voor onze klanten."

TEXRail FLIRT

De TEXRail-treinen verbinden Fort Worth met de Dallas/Fort Worth International Airport en zijn een uitkomst voor forenzen. Dankzij een unieke indeling met een aparte dieselgeneratorunit bieden de treinen rust en stilte in de passagierscoupe's en net als de regels in Europa is deze trein voorzien van een lage vloer voor personen die minder mobiel zijn. Bovendien kunnen de treinen in de toekomst worden uitgerust met bimodale aandrijfsystemen, zodat zowel elektrische als dieseltractie mogelijk is. De treinstellen kunnen een maximale snelheid van 130 km/uur bereiken en rijden over normaalspoor.

De treinen hebben 224 zitplaatsen en bieden plek voor 254 staande passagiers. Ze zijn volledig toegankelijk en voldoen aan de Americans with Disabilities Act (ADA), inclusief aangepaste toiletruimtes voor mensen met een beperkte mobiliteit.