Strukton en BAM gaan ERTMS realiseren tussen Kijfhoek en Belgische grens

Een ERTMS EuroBalise in het spoor die zorgt voor dataoverdracht naar de passerende trein. (Foto: Halász István)
Een ERTMS EuroBalise in het spoor die zorgt voor dataoverdracht naar de passerende trein. (Foto: Halász István)

Spoorbeheerder ProRail heeft de realisatie van het veiligheids- en signaleringssysteem ERTMS tussen rangeerterrein Kijfhoek en de Belgische grens gegund aan de combinatie Strukton-BAM Infra Nederland. Tijdens het meerjarige project zorgen deze twee partijen naast de implementatie van ERTMS voor de aanleg van assentellers en de realisatie van een toekomstbestendig voedingssysteem.

De bouwwerkzaamheden starten eind 2025 en lopen door tot en met 2028. Nog voordat het in 2030 opgeleverd zal zijn zullen er in het jaar daarvoor nog testritten worden uitgevoerd.

ERTMS

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) biedt aanzienlijke voordelen voor het spoorvervoer. Het standaardiseert treinbeveiliging en -communicatie in Europa, waardoor grensoverschrijdend verkeer eenvoudiger en efficiënter wordt. ERTMS verbetert de veiligheid door nauwkeurige technische treincontrole, zoals automatische snelheidsbewaking en real-time communicatie tussen treinen en infrastructuur. Daarnaast verhoogt het de capaciteit van spoorlijnen door optimalisatie van het treinverkeer, wat leidt tot minder vertragingen en efficiënter gebruik van het sporennetwerk. Alle machinisten die gebruik zullen maken zullen uiteindelijk niet meer afhankelijk zijn van lichtseinen langs het spoor, maar een scherm in de cabine.

Ombouw naar ERTMS

De overstap naar ERTMS gaat niet over één nacht ijs, en vraagt aanpassing van IT-systemen en een breed scala aan speciale apparatuur die nog ontwikkeld moet worden. Bovendien moeten in Nederland in totaal zo’n 50.000 balises en meer dan 20.000 assentellers gemonteerd worden tussen de rails van het spoor. Deze zijn belangrijk voor de werking van het systeem. Balises zorgen voor dataoverdracht tussen het spoor en de trein, en assentellers detecteren waar er treinen op het baanvak rijden. Daarnaast zal er ook een aansluiting gemaakt moeten worden met het datacenter van het CSS, wat eerder deze maand door ProRail geopend is

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail in 2019 opdracht gegeven om ERTMS te uit te rollen over diverse trajecten. Daarnaast is ProRail verantwoordelijk voor de ombouw van de infrastructuur. Om de uitrol van ERTMS te versnellen is ProRail met de Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS (ASAP ERTMS) op zoek gegaan naar innovatieve oplossingen. Vanuit die aanbesteding zijn onder meer de TrackBot, een robot die fysiek zwaaren herhalend montagewerk overneemt van monteurs. Ook wordt de Reality-tool ingezet om actuele informatie te weergeven over een baanvak vanuit meetgegevens van een inspectietrein en open databronnen.

Kijfhoek - Belgische grens

In het eerste kwartaal van 2025 starten Strukton en BAM samen met ProRail en de Kennisalliantie met de voorbereidende werkzaamheden en het ontwerp. De realisatiewerkzaamheden op het ruim vijftig kilometer tellende traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan naar verwachting eind 2025 van start en lopen door tot en met 2028.

Daarnaast wordt er de komende jaren stevig gewerkt om ERTMS ook te realiseren op de trajecten:

  • De Noordelijke Lijnen
  • Weesp – Lelystad en Amsterdam – Weesp – Hilversum, zonder emplacement Amsterdam Centraal Station
  • Hoofddorp – Duivendrecht (inclusief Schiphol)
  • Utrecht – Meteren (exclusief het emplacement Utrecht)
  • Roosendaal – Den Bosch (inclusief Zevenbergschen Hoek en Tilburg – Boxtel)
  • Meteren – Eindhoven
  • Eindhoven - Venlo