CAF: Succesvolle afronding van FCH2Rail-project in Spanje en Portugal

De omgebouwde Civia waterstoftrein voor het FCH2Rail-project. (Foto: CAF)
De omgebouwde Civia waterstoftrein voor het FCH2Rail-project. (Foto: CAF)

Het FCH2Rail-project in Spanje heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle test van de eerste waterstoftrein op de Spaanse en Portugese spoorwegnetwerken. Dit baanbrekende initiatief toont aan dat brandstofcel- en batterijtechnologie een levensvatbaar, emissievrij alternatief biedt voor dieseltreinen, wat een cruciale stap is in de decarbonisatie van het Europese spoorvervoer.

Het project werd gerealiseerd door een samenwerking van onder meer treinbouwer CAF, Toyota en de Spaanse vervoerder Renfe. Met een totaalbudget van 14 miljoen euro, waarvan 70% werd gefinancierd door de Europese Unie, kan het FCH2Rail-project zich een voorbeeld noemen van succesvolle samenwerking op internationaal niveau. Halverwege 2023 werden de eerste testen op het spoor uitgevoerd.

De Dual-Mode Trein

Het prototype dat werd ontwikkeld, is een dual-mode CAF Civia 463 199 FCEMU-trein, uitgerust met een combinatie van waterstofbrandstofcellen en lithium-titaniumoxide (LTO) batterijen. Deze configuratie maakt het mogelijk om zowel op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen als op geëlektrificeerde routes te rijden, wat de veelzijdigheid en toepasbaarheid van deze technologie benadrukt.

Belangrijke Mijlpalen

Tijdens de verschillende fasen van het project werden naast de toelating voor in Spanje indrukwekkende resultaten geboekt:

  • 2021: Ontwikkeling van het innovatieve energiesysteem en eerste integratie in het prototype.
  • 2022: Uitgebreide statische en dynamische tests, gevolgd door uitdagende praktijktests op steile trajecten, zoals de route Zaragoza-Canfranc.
  • 2023: De trein legde meer dan 10.000 kilometer af in waterstofmodus, inclusief grensoverschrijdende tests naar Portugal.

Een stap vooruit voor Europese Standaardisatie

Het FCH2Rail-project heeft niet alleen een succesvolle waterstoftrein ontwikkeld, maar ook bijgedragen aan Europese standaarden voor spoorvervoer. Door actief deel te nemen aan gespecialiseerde comités heeft het consortium geholpen om nieuwe richtlijnen en normen te vormen die de weg vrijmaken voor de integratie van waterstof- en brandstofceltechnologie in het spoorwegnet van Europa.

De technologie toont veelbelovende mogelijkheden om de uitstoot van het spoorvervoer te verminderen en biedt een duurzaam alternatief voor dieseltreinen. Dit maakt waterstof een belangrijke schakel in de transitie naar klimaatvriendelijker transport en helpt Europa zijn milieudoelen te bereiken.